Pikkumittari Kanarialta [Eupithecia schiefereri?]

Hei,
Eristyksessä ollessa oli aikaa kuvata seiniäkin. Tämä löytyi ja on selvästikin pikkumittari. Leveys enintään 2 cm. Tunnistaako joku? Meloneras, Gran Canaria 17.3.2020.

Pekka

Jaa-a. E. rosai taitaa mennä saarilta lähimmäksi, mutta ei se kyllä ihan siltä näytä. Euroopassa on pari tuon näköistä, mutta ei niitä tuolla pitäisi olla. Löytyvät E. venosatan jälkeen Bestimmungshilfestä. Aika jännä.

Mun veikkaus on Eupithecia schiefereri BOHATSCH, 1893, joka esiintyy laajalti mm. Marokossa (ja myös Etelä-Euroopassa). Näyttää vielä enemmän siltä kuin venosatalta, jota ei myöskään Marokossa esiinny.

Mutta Kanarielta voi löytyä kyllä helposti myös kuvaamattomia lajeja, mutta enemmän ehkä tässä tapauksessa uskoisin tulokkaaseen, kun löytöpaikka taitaa olla turismialueella eikä ns. primääriympäristössä.

Kiitos,
Uskottavasti on samannäköinen kuin muutama Lepiforumista löytyvä kuva. Meloneras on turistialuetta aivan etelässä. Kuva on hotellin seinältä, jonne on avoin pääsy ulkoa (hotellialueelta ei ollut pääsyä ulkopuolelle). Kanariallehan tuli jokin aika hiekkaa Marokon suunnalta. Kai siihen jokin perhonenkin mahtui.
Jos määritys on oikea, eikä laji ole Gran Canarian listoilla, pitäisikö tehdä jotain? Yksilöitä oli kaksi
Pekka

Kannattaa laittaa ainakin laji.fi tietokantaan kuvan kera.
Marokosta talletettu näköjään 4 havaintoa.
Selaa havaintoja | Suomen Lajitietokeskus

Joskus keskustelua ulkomaisista lajinimistä, jotka eivät ole pudotusvalikossa.
Tuntemattoman lajinimen voi tallettaa.

t.Esko

Voisinhan tuon tehdä, mutta en löytänyt kohtaa, jonne ulkomaiset havainnot voisi tallentaa.
Pekka

Itse olen talletellut ulkomaiset havainnot tuolla vihkon retkilomakkeella,

Ja siitä retkilomake.

t. Esko

Nyt onnistui. Piti näköjään avata kartta kokoruututilassa.
Pekka

Euroopan lista olisi eritäin iso parannus ja vielä parempi olisi, jos olisi käytössä GBIF-nimistö, joka sisältää lähes koko maailman (perhos)nimistön ja joka käsittäkseni on se työkalu, jolla eri maiden kannat keskustelevat.

GBIF on toki paljon synonymejä ja vääriä yhdistelmiä ja kaikenlaista vanhaa taksonomiaa eli esim. sellaisia, kun on kuvattu aikanaan väärään sukuun tai jopa heimoon, niin näitä roikkuu nimistössä. GBIF-nimistöä päivitetään jatkuvasti, joten kuvattavatkin löytyvät sieltä nopeasti. Sen nimistössä on poikkeamia nykytaksonomiaan nähden, mutta se on lopulta kovin pieni paha, koska se vanha, väärä nimi on kuitenkin ollut oikea taksoni ja se voidaan aina yhdistää oikeaan tai ainakin se tieto on kohtuudella löydettävissä.

Tästä GBIF-nimistöstä (tai Euroopan lajilistakin) olisi iso apu, koska jokaiseen taksoniin sisältyy laji, suku, alaheimo, heimo, lahko, jne…Ulkolaisen lajiston tallentamisessakin nimistöstä olisi apua lajinimen kirjoitukseen, mutta vielä isompi etu tulisi siinä, kun alkaa esim. kokoamaan lajilistatiedostoa julkaisua tai muuta yhteistyötä varten. Silloin kun valtaosa tallennetuista lajeista ei löydy nimistöstä, niin tiedosto tulee ulos syöttöjärjestyksessä ja sitten saa alkaa itse työstämään taksonomiaa eli lisätä esim. heimosarakkeen (alaheimo), että saa havainnot edes heimotasolla samaan nippuun ja jonkinlaiseen järjestykseen.

Itsellänikin on viime kesän aineistoja Sardiniasta ja Georgiasta tallennettuna retkilomakkeelle (toki julkaisemattomana, kun lajiston määritys on vielä pahasti kesken ja varsinkin Georgian osalta määrityksissäkin on osin epävarmuutta) useampia satoja rivejä. Tallentamisen osalta pahin hankaluus alkaa olla on se, että on hankala pysyä kärryillä, onko jo tallentanut lajin ks. paikalta vai ei.Siihenkin auttaisi se, että nuo saisi jotenkin nopeasti listattua esim. heimoittain. On ihan eri katsoa, löytyykö nimi heimon 30 nimen joukosta vai 200 nimen joukosta (kun koko havaintolista sekaisin).

Retkilomakkeen käytössä on se etu, että havaintopaikan saa tarkasti rajattua karttapohjalle. Se on oikeastaan ainoa asia, mikä motivoi tällä hetkellä tallentamaan ulkolaisia havaintoja Vihkoon, koska se on helppo tapa saada paikkatieto muistiin niin, että se löytyy vaikka 10 vuoden päästä. Toki löytyisi koordinaattitiedollakin, mutta vain pisteenä.

Olen tätä Suomen ulkopuolisen perhosnimistön lisäämistä aiemminkin ehdottanut, mutta ei kuulemma kannata yhtä käyttäjää varten tehdä. Tosin tiedän, että en ole lähellekään ainoa, joka tätä kaipaa. Ja lisäksi tällä saataisiin Suomelle uutena ilmoitettavat perhoset mukaan perhoslistauksiin välittömästi, kun havainto on ilmoitettu kantaan…

Satunnaisesti ulkomailla tulee kuvattua kohdalle osuvia perhosia, vaikka en varsinaisesti niitä etsikään. Tunnistaminen alkaa käytännössä aina etsimällä ko. maan/alueen lajilista. Sen jälkeen vain etsimään kuvia ja tietoja tavatuista lajeista. Mahdollisimman kattava lajilista on ensiarvoisen tärkeä lajien rajaamisessa. Niitä löytyy kiitettävästi.
Jokuhan näitä listoja tekee ja toivottavasti myös ylläpitää. En vain tiedä, kuka/ketkä. Tarkoitin kysymyksellä lähinnä sitä, mihin kuvan voisi lähettää kussakin tapauksessa Tai onko joku, jolla on säännölliset yhteydet tässä tapauksessa Kanarian listojen ylläpitoon. Siellä voi sitten päättää, riittääkö tiedot ja kuvat lajin ottamiseen listalle. Näin ne auttaisivat muitakin.

Pekka

Itse olen Kanarian perhosia ja kasveja kovasti tähän palveluun kaivannut.