Pikkuruinen koppis [Meligethes sp.]

Olen nähnyt jo paljon vaivaa tämän 2,5 mm (max. 3 mm) koppiksen kanssa, mutta ei ole vielä laji selvinnyt. Eniten olen tutkinut Scarabaeidae -lehtisarvisia, kun tuntosarvet vähän siltä näyttävät. Ihan kuin tällä olisi komeat “leikkurit” suuvärkissään. Osaisiko joku teistä edes antaa vinkin, mistä jatkaa etsintöjä. Tietenkin otan ilomielin vastaan heti oikean vastauksenkin.

Joensuun Kiihtelysvaara 15.8.2019

Moi, mulle tulee mieleen taas Nitidulidae heimo ja sieltä Meligethes suku, pieniä ainakin ovat ja lajeja riittää (mm. rapsikuoriainen), eroja ilmeisesti eturaajojen hammastuksessa, voin tietysti olla täysin metsässä tämän ehdotuksen kanssa.
T:Jyri

Suurkiitokset sinulle, Jyri! :smiley: Ihan varmasti se on joku Meligethes, mutta mikä niistä? Kävin Laji.fi:ssä läpi kaikki 12, joille on annettu suomenkielinen nimi. Kuvia ei juuri löytynyt muista kuin rapsikuoriaisesta. Se myös oli havainnoissa yleisin - ja erityinen kasauma näkyi juuri täällä Joensuun alueella.

Suomalaisia lajeja näkyy olevan 31, eli hankalaa on määrittäminen varsinkin kun ovat vielä noin pieniäkin

Just niin. Taitaakin olla paras vaihtaa otsikkoon Meligethes sp.:thinking: