Tämä löytyi pihalta ensin oletin että olisivat samaa lajia. Keräsin siis näytteen samalta paikalta mutta kun tutkin skoopissa toisessa versossa ei ollut sahalaitaiset laidat.
Tässä versossa ei ollut sahalaitaa:
Minähän en ole pitkään aikaan kunnolla katsellut ja skooppaillut lehväsammalia. Piikitön vahva laita vie kyllä Rhizomnium-sukuun. Piikkikärki tarkoittaisi sitten lähinnä R. punctatumia. Oma mielikuva on, että sillä olisi vähän pyöreämpi lehti, mutta en oikeastaan keksi, miksi tuo ei voisi olla se. Katsoitko useampia lehtiä?
Kun oletin, että kyseessä olisi sama laji niin otin vain kaksi versoa, joista toinen oli tuo piikitön. Muuten vaikuttavat aivan samanlaisille, lehden laita saman vahvuinen, lehdet saman malliset ja piikkikärki. Ainut ero oli tuo piikkien puuttuminen.
R. punctatumilla lehden kärjen piikki näyttää olevan pieni vain nipukkamainen eikä näin paljoa ulkoneva selvä piikki. Ja lehdet olisivat pyöreämmät/vastapuikeat.
Olen nähnyt joskus hyvin vähäpiikkisen P. ellipticumin. Joskus sammalten määrityksessä pitää tarkastella useita versoja tai useita lehtiä, jotta näkee ns. oikean muodon. Tosin sekakasvustojakin saattaa olla.
Parilla epämääräisellä sammalen versolla ei kannata päätänsä vaivata liikaa. Kannattaa mieluummin ottaa kunnon tuppo ja tarkastella sitä. Yksittäinen outo verso olkoon outo. Olen joskus opettanut suokasveja, ja siellä opiskelijat tuovat yksittäisiä pieniä mahdollisimman epämuodostuneita sammalen versoja tunnistettavaksi. Kyllähän minä niistä kerron, mitä ne mielestäni ovat, mutta samalla kyllä mietin, miksei voinut ottaa isompaa tuppoa ja miksi juuri se pieni verso kiinnosti.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.