Pökkelökääpä / pinovyökääpää

Metsässä bongasin muutaman käävän, nämä on minulle vielä aika vieraita. Onko hyviä veikkauksia?
Kaarinan sekametsässä.

Tätä oli vain yksi kappale, selvästi vihertävä, 5-10cm välillä kooltaan. Näytti olevan kaatuneen koivun rungossa.


Tätä olen ennenkin nähnyt seudulla. Olisiko pinovyökääpää? Niin kuivassa kannossa että siitä en arvaa minkä puun oli lainkaan.


Nämä kasvoivat selvästi koivulla. Voisivat periaatteessa olla samaa mutta vanhempia…? Vähän karvaisemman näköisiä ja olivat hiukan isompia, isoimmat varmaan 15cm luokkaa, ehkä vähän päällekin.



Eka varmaan pökkelökääpä.

Jälkimmäinen todennäköisimmin pinovyökääpä, mutta silkkivyökäävän mahdollisuus kannattaa pitää mielessä. Se ei kuitenkaan ainakaan täällä Espoossa ole mikään harvinaisuus, tuskin Kaarinassakaan. Tuoreena ero on selvä (pinovyökääpä on kellanruskea, kun silkkivyökääpä on lähellä mustaa), mutta kuivat silkkivyökäävät ovat paljon haalistuneempia. Tosin luulen että nuo molemmat jälkimmäiset ovat kyllä pinovyökääpiä.

1 tykkäys

Pökkelökääpää en olisi väristä arvannut mutta lienee jotain hometta pinnassa vain - alapuoli ja muoto kyllä muuten sopivat. Ja pinovyökääpää kanssa itse arvasin noille muille, varmaan todennäköisin on. Olen nähnyt noita aiemminkin ja aina vaaleita joten tuskin silkkivyökääpää. Kiitos!

Olen myös sitä mieltä että lajit ovat pökkelökääpä ja pinovyökääpä. Nämä ylivuotiset itiöemät ovat jo aika erilaisia ulkonäöltään.

1 tykkäys