Pulman lykkäsi [Timandra griseata/comai]


Joensuun Kiihtelysvaara 16.6.2019

Kumpi on: etelänsuolaheinämittari (Timandra comai) vai pohjansuolaheinämittari (Timandra griseata)? Nämä nimitykset on Laji.fi:ssä. Netissä näkyy myös kelta- ja harmo-alkuisia nimiä.

1 tykkäys

Minusta tuo on T. griseata.

1 tykkäys

Kiitos! Minä kallistun kanssasi samaan ratkaisuun. Katselin esiintymisaikoja ja comai on runsaimmillaan vasta elokuussa. Griseataksi aikakin sopii paremmin. Myös määrät näyttävät täällä Itä-Suomessa olevan runsaampia pohjansuolaheinämittarilla.

1 tykkäys

Vaikeita nämä ovat varsinkin kuvista, mutta minusta tämä on ennemmin comai.

Lentoaika sopii itse paremmin nimen omaa comain kevätpolvelle, sillä griseatan kevätpolvi aloittaa vähän myöhäisempi, joskin aikaisena vuonna voisi aloitella sekin juuri nyt. Molemmat lajeista ovat siis kaksipolvisia (comailla joskus kolmaskin polvi) ja molemmilla lajeilla kevätpolven yksilöillä on enemmän harmaita suomuja kuin vastaavan lajin kesäpolvella. Toki sukupolvia verraten griseata on se harmaasuomuisempi, mutta comain kevätpolvi on kuitenkin usein harmaasuomuisempi kuin griseatan kesäpolvi.

Ja mitä polvien runsauteen tulee, niin comain kevätpolvi oli 1900-luvulla huomattavan vähälukuinen jopa etelärannikolla, mutta on nykyisin kohtalaisen runsas ainakin etelärannikolla. Ja kesäpolvihan comailla on aina ollut runsas. Ja mitä Pohjois-Karjalan korkeudelle tulee, niin siellä comai on uudehko tulokas ja tilanne saattaa nyt siellä olla comain sukupolvien kanssa sama kuin etelärannikolla 1990-luvulla.

T. griseatalla sukupolvien runsaussuhteet menevät sitten täysin päinvastoin eli sillä kevätpolvi taas on selvästi runsaamoi kuin kesäpolvi. Tämäkin tilanne on tosin vähän muuttunut ainakin etelärannikolla, sillä myös griseatan kesäpolvi alkaa olla täällä varsin runsas.

Tuohon lajimääritykseen saattaisi tulla lisää varmuutta, jos lähiaikoina samoille kulmille ilmaantuu vähän enemmän vähän isompia ja vähän harmaampia Timandra-mittareita. Silloin ne uudet ovat sitä oikeaa griseataa ja tämä on comai.

1 tykkäys

Kiitos perusteellisesta opastuksesta, Jari! :rose: Olen aina iloinen saadessani täydentävää tietoa asioista. Minulle tämä Timandra-mittari oli täysin uusi asia ja päättelyni perustui vain netistä lukemaani. Varmuuden vuoksi nimeän otsikon uudelleen molemmilla vaihtoehdoilla. Itselleni täsmällinen lajin määritys ei ole oleellisen tärkeää. Tästä ketjusta on varmasti hyötyä muillekin foorumilaisille.

1 tykkäys

Lauri Kailan tutkimusartikkeli oli 1995/3 Baptriassa.
http://www.perhostutkijainseura.fi/File/baptria_pdf/Baptria_90/Baptria_1995-3.pdf

sivu 149

t. Esko

1 tykkäys

Hienoa, Esko! Tieto sen kun lisääntyy! Nyt oli ihan oikeasti tieteellistä tutkimusta helpohkosti luettavissa. :woman_student: Mikäli tulkitsin kertaalleen lukemani oikein, tämän minun perhoseni pitäisi olla sittenkin Timandra griseata. Vai menikö taas metsään? :thinking:

1 tykkäys