Pyreno pyrenolla: Immotthia atrograna

Viikonlopun maastokierroksella tuli valokuvattua perustylsä koivunsyylä (Jackrogersella multiformis) parin muun sienilajin ohella. Vasta kotona huomasin valokuvasta, että siinä oli jotain ekstraa.

Strooman kyljessä näkyi tiheä ryhmä pikkuruisia kotelopulloisia sieniä. Löysin netistä nopeasti potentiaalisen kandidaatin: Immotthia atrograna.

Piti siis käydä paikalla vielä uudestaan ja ottaa näyte. Kasvusto taisi olla ylivuotinen, kun mitään itiökoteloita ym. rakenteita ei löytynyt. Onneksi kuitenkin yhdestä preparaatista löytyi itiöitä, jotka sopivat hyvin ulkonäön ja koon puolesta.

Laji näkyy puuttuvan lajilistalta, mutta siitä on kuitenkin pari havaintoa. Voisi kuvitella, että kyseessä on ylenkatsottu laji, kun ei todellakaan ole mitenkään helppo havaittava.

1 tykkäys

Itse olen tuon kuvasi tapaiset esiintymät, ihan vain ulkoisten tuntomerkkien perusteella, tulkinnut Koivunsyyliksi. Viime kesänä löysin, koivumaapuun alapinnalta, kellanvihertävää syylää ja ajattelin että sekin on ehkä Koivunsyylää, nuorehko kasvusto?

Juu kyllä kuvassa on pääosin koivunsyylä, mutta viittasin nimenomaan sen kyljessä kasvaviin pienempiin ‘rypäleisiin’ kuvan keskivaiheilla. Eli ne on tuota I. atrogranaa.

Ite en itse asiassa tiedä miltä nuori koivunsyylä näyttää. Noissa kyllä näyttää olevan lajille tyypillisiä nipukoita, jotta mahtaisiko sitten olla se…

Niinpä niin…asian tajusin vasta nyt.
Mutta, kuvasi “rypäleistä” tuli mieleen että olen itse kuvannut/havannoinnut saman tyylisiä palleroita. 2019 löysin niitä ja ne jäivät kotelosienitasolle, lajia en niille keksinyt.
Kasvoivat kaatuneen järeän tervalepän juurakossa, muistikuvani mukaan olivat tuoreenakin aika kovanoloisia, oliko myös nuo löytämäsi sellaisia?
Kuivanäytteessä suurin yksittäinen pallero on kooltaan n. 0,5mm muut huomattavasti sen alle.

Kyllä nämä melko kovia olivat, kuten pyrenot tuppaavat usein olemaan. Tämä laji nimenomaan syylälajeilla loisii, eli jos alla on semmoista niin voisi sopia, mutta muilta kasvualustoilta löytynee muitakin samanoloisia lajeja. Eli ainakaan itse en tuosta pysty juuta tai jaata sanomaan lajin osalta.

Mukava löytö ! Olen vain kerran kohdannut. Tästä tapauksesta on kuva Sienilehdessä 2/2019.

1 tykkäys