Rämesuon kovakuoriaiset[Platycerys sp. ja Actenicerus sjaelandicus]

Rämesuolta, Raahe, 12.6.2023

Tuo eka on kantohärkä. Meillä 2 samannäköistä lajia, pikku ja iso.
Taipuu varmasti lajilleen osaajilta.

Maakunnan aiempiin havaintoihin nähden isokantohärkä todennäköisempi. Ei yhtään pikkukantohärkä havaintoa KP maakunnassa. Lähimmissä maakunnissa yksi aika tuorekkin havainto(Kn,2022). OP maakunnassa kaksi havaintoa 1940-luvulta.

Kakkonen on mielestäni hiirakkoseppä (Prosternon tessellatum). Ainakin sellaiseksi olen tämän viimekesäisen ja muutaman muun omatoimisesti nimennyt. Olivat isoja, 11-12 mm. Jos joku tietävämpi osaa korjata, niin saan minäkin oikeaa tietoa.

Kyllä Hiirakkoseppä saa minunkin ääneni. Tällä lajilla on pyörteinen karvoitus, joka näyttää juuri tuollaisilta laikuilta peitinsiivissä.

Hiirakkoseppä on löydetty Raahesta yhdestä saaresta lajikartoituksessa. Voisi olla se.

Kiitos tietäjille tasapuolisesti!

Seppä on Actenicerus sjaelandicus eli ruutuseppä. Katsokaa nyt ainakin etuselän muotoa.

Määritysoppaani kuvaa kun vertasin näiden kahden lajin välillä, niin etuselän muoto sopi paremmin Hiirakkosepälle. En näe violettia metallinhohtoa tämän sepän etuselässä, vaikka se voi olla hailakkaakin.
Tosin en ole kokenneimmasta päästä määrittämään näitä.

Kiitos, Juha, että puutuit tähänä ketjuun! Sinulle en aio sanoa vastaan. Ei näissä nytkään minun maallikon silmin hurjaa eroa ole, mutta korjataan: siis ruutuseppä – Actenicerus sjaelandicus. :+1:

Katsotaan, kuinka tässä lopulta käy… Täällä minun ympäristössäni on kuivaa kangasmetsää, joka Laji.fi:ssä kerrotaan hiirakkosepän tavanomaisimmaksi elinympäristöksi. Näitä oli viime kesänä tosi paljon. Näin niitä useita päivittäin. Sen sijaan ruutusepän elinpiiriksi kerrotaan rämeet ja luhtarannat, joita lähitienoollakaan ei ole. :thinking:

Tosin en rekisteröinyt tuota löytöpaikkaa kun määritystä tein, joten se kyllä puoltaa tuohon Ruutuseppään paremmin.