Sinivihreät sienet [Tod. näk. tarhakaulussieni (Stropharia caerulea)]

Nämä sienet kasvavat kallioisella mäntymäellä kesämökin pihalla. Pihaistutuksia varten kasvualustassa on myös puuhaketta. Alunperin kaikki olivat kauniin sinivihreitä lakeiltaan. Vanhemmiten ovat muuttumassa keltaiseen suuntaan. Ykköskuvassa suurimman lakin halkaisija on noin 6 cm. Viimeisessä kuvassa, jossa kaksi nuorta sientä, suuremman lakin halkaisija noin 2 cm. Löytyisikö näille nimeä?




Vihti 5.11.2020

Joko viherkaulus- taikka tarhakaulussieniä. Tuo vahvahko rengas viittaa viherkaulussieneen mutta kasvupaikka pihaistutuksen lastukolla viittaa vahvasti tarhakaulussieneen. Kumpikin on tyypillisiä loppusyksyn sieniä.

Arvaisin että ovat renkaasta huolimatta tarhakaulussieniä, mutta en ole lajista mitenkään varma.

Samat aatokset, enempi oon kanssa tarhakaulussienen kannalla.

Kiitokset Henri vahvasta lajiehdotuksesta jota myös JuuSo oli valmis kannattamaan. Perusteet lajille olivat hyvät, mutta koska pieni epävarmuus jäi tuon viherkaulussienen osalta, niin kirjasin otsikkoonkin pienen epävarmuuden.

Mikä vie mietteenne enempi tarhakaulussieneen, näyttää tosi paljon viherkaulussieneltä. Meillä taloyhtiön terijoensalavassa kasvaa viherkaulussieniä yhdessä lahossa yksilössä. Eikö tuo kuvan tyyppi voisi olla tullut jonkun puukappaleen myötä tuohon ympäristöön?

Tarhakaulussieni on tyypillisesti vähän vaaleampi ja sinertävämpi kuin viherkaulussieni joka on usein vailla selvää sinistä sävyä. Viherkaulussienen heltat ovat myös vaaleateräisiä kun taas tarhalla väri on tasainen “maitokahvi”. Biotoopit ovat myös toiset vaikka menevätkin osittain päällekkäin. Tuo lastukko on vähän hankala kun sieni voi sen mukana olla väärässä biotoopissa. Vahvaa rengasta taikka sen puuttumista on myös pidetty hyvänä erona lajien välillä, mutta se on joskus vähän vaikea juttu kun rengas voi olla repaleinen taikka irronnut. Näitä joutuu usein katsomaan aika tarkkaan ja makroskooppinen määritys voi olla vähän epävarma.

Kiitokset teille kaikille käydystä mielenkiintoisesta keskustelusta. Minä olen jo kovin tyytyväinen, kun tiedän, että on vain kaksi vaihtoehtoista lajia, joko tarhakaulus- tai viherkaulussieni. Näillä näkymin taidan jättää otsikon entiselleen…