1.12.2022 Pyhäranta, männyn kannoilla, olen seurannut kasvustoj
a jonkin aikaa, nyt oli viimeisetkin kaarnan palat irronneet ja kasvusto tullut hyvin näkyviin, muuta en oikein keksi kuin sitruunaorvakan, mutta kai niitä on muitakin tämän näköisiä
1.12.2022 Pyhäranta, männyn kannoilla, olen seurannut kasvustoj
a jonkin aikaa, nyt oli viimeisetkin kaarnan palat irronneet ja kasvusto tullut hyvin näkyviin, muuta en oikein keksi kuin sitruunaorvakan, mutta kai niitä on muitakin tämän näköisiä
Ammattimiehet taikka -naiset toivottavasti kertoo oikean vastauksen. Itse kyselin melko lailla vastaavasta tapauksesta männyn keloutuneella maapuulla ja sain Pyryltä vastauksen. Se voisi olla passeli tässäkin.
Voisi olla sitruunaorvakkaa, mutta en kyllä kuvasta pysty määrittämään. Menee arvauksen puolelle.
Laji on kyllä helppo skoopissa amyloidien pyöreiden itiöisen, sinkilättömyyden ja kystidien katsomisella.
En oikein tiedä miten tälläisestä reilusti alle millin paksuisesta saa näytteen, ilmeisesti puuta mukaan
Vähän puuta lohkaiset mukaan niin onnistuu kyllä. Jäinen puu on ikävämpi. Ei siitä isoa palasta tarvita määrittämiseen.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.