Taas näitä ruskeita ja vaikeita

Taas liuta ruskeita pikkulintuja joita en ikinä opi erottamaan toisistaan. Kaikki kuvattu Salossa 18.8.26. Olen nimennyt kaikki ruokokerttusiksi, mutta en ole siitä ollenkaan varma. Keväällä on helpompaa kun kuulee laulua, eikä ole saman vuoden poikasia.

1. ja 2. sama lintu

3. ja 4. sama lintu

5. Olisiko tämä tavi? Ainakin tuntui pienemmältä kuin sinisorsa.

Ei voi kuin ihailla teidän taitojanne, jotka pystyvät näitä ruskeita pikkulintuja tunnistamaan.

Kiitän ja kumarran vastaajille.

Minun mielestäni 1. ja 2. ruokokerttunen, 3. ja 4. lehtokerttu, 5. tavi.

1. ja 2. Luhtakerttunen - Acrocephalus palustris. 3. ja 4. Viitakerttunen - Acrocephalus dumetorum. 5. Tavi naaras - Anas crecca. Luhtakerttunen ja Viitakerttunen ovat hyvin saman näköisiä lintuja. Eroja kuitenkin on. Luhtakerttusella kellertävää kyljissä, viitakerttusella harmahtavaa. Luhtakerttusen silmänympärysrengas vähän valkoisempi kuin viitakerttusen. Luhtakerttusen otsan nousu jyrkempi, viitakerttusen loivempi. Luhtakerttusen käsisiipien ulottuma vähän pidempi kuin viitakerttusella. Molemmilla jalat rusehtavan harmaat. Tavin hyvät tuntomerkit ovat mm. jalkojen värit ja koko ero. Sinisorsalla jalat ovat keltaiset.

Ps. Liitän tähän vielä 27.7.2016 ottamani ruokokerttusen kuvan erotukseksi kuvien linnuista.

2 Likes

Kiitos Tarja!

Kiitos Alpo näistä tuntomerkeistä, joista lajit erottaa!

1 Like

1/3:sta oikein. Johtuisikohan siitä, että täällä ei viita- ja luhtakerttusia ole näkynyt, mutta taveja kyllä. :slight_smile:

2 Likes

Sama onnistumisprosentti kuin minulla.:smiley:

2 Likes