Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

Tarhaloiskimalainen (Bombus barbutellus) Suomessa

Kimalaiskirjassa todetaan, että tarhaloiskimalaista ei ole Suomessa havaittu sitten 1980-luvun alun. Laji.fi.stä löytyy kuinkin useita havaintoja ajalta 2007-2017. Onko näiden havaintojen status epävarma, vai onko ne jostain muusta syystä jätetty huomioimatta?

Olen huomannut nämä epäilyttävät havainnot laji.fi:ssä. Sama harrastaja on ilmoittanut myös useita kyseenalaisia havaintoja lajeista B. humilis, B. magnus ja B. sylvarum. Olen ollut häneen sähköpostitse yhteydessä yli vuosi sitten ja pyytänyt tarkistamaan määritykset ja/tai lähettämään minulle näytteitä kyseisistä lajeista. Asia ei ole kuitenkaan edistynyt. Onko ehdotuksia, miten tässä tulisi menetellä?

@juho En toki näihin määrityksiin ota kantaa, mutta muuten kuulostaisi, että lajiryhmän asiantuntijana voisit nuo havainnot annotoida: Arvioni haviannon luotettavuudesta: “epävarma” -annotaatiolla.
Eli klikkaa havaintolistalta ko. havaintoriviä, jolloin saat havaintoerän auki, siellä on “kommentit” ikoni, jolla pääsee laittamaan kommentteja eli annotaatioita havainnolle.

Kiitos tiedosta Marko! Kävin äsken annotoimassa epävarmoja havaintoja ohjeesi mukaisesti. Hienoa, että tällainen mahdollisuus on olemassa.