Tämä pikkuruinen hämähäkki asustelee kotimme ulko-oven karmin kätköissä (monien muiden hämisten lisäksi) ja metsästää verkkoonsa yöperhosia. Tarkkailin pikkukeltasiiven saaliiksi joutumista. Taistelu ei montaa minuuttia kestänyt. Mikähän tämä saalistaja on suvultaan ja lajiltaan?
Jos joku perhospuolen ihmisistä sattuu katsomaan myös näitä hämähäkkihommia, niin mielelläni ottaisin näkemyksen tuosta perhosestakin. Itse tulkitsin sen pikkukeltasiiveksi (Eilema luterellum).
Tämä on nuori Steatoda. Nuorina ovat kirjavia mikä vaikeuttaa ainakin minun määrittämistä.
Kaksi lajia bipunctata tai castanea, jompi kumpi tämä on.
Tuo castanea on melko harvinainen muttei koskaan mahdoton.
Kiitokset Hokke määrityksistäsi! Tuota Steatoda bipuctataa itsekin ajattelin, kun sellaisen olen jo joskus aikaisemmin foorumilla tunnistuttanut. Silloin kyseessä oli aikuinen yksilö. Tämä nuoren yksilön kirjavuus sotki ajatuksiani.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.