Toukan tunnistus [Nastakehrääjä-Aglia tau]

Moikka!
Käytän tätä foorumia ensimmäistä kertaa, kun nyt ei omat avut riitä.
Olin käymässä Hangossa Tulliniemessä viime viikolla, ja tällainen toukka tuli polulla vastaan. Olen yrittänyt kovasti selvittää, että kenenköhän toukka on kyseessä, kun ei ole kiitäjän piikkiä jne…
Toukka siis oli muuten tyypillisen suuren toukan kokoinen, 60-70mm pitkä ja noin 10mm leveä.

1 Like

En ole suinkaan mikään asiantuntija, mutta sitäkin kiinnostuneempi kaikesta uudesta. Vastikään olen ryhtynyt harjoittelemaan Google Lensin käyttöä ja niin tein nytkin. Tarkistan ehdotukset aina Laji.fi -sivustolta sekä joistakin muista luotettavista lähteistä. Oppia ikä kaikki! Tämä oli aika selkeä tapaus. Mitä todennäköisimmin kyseessä on nastakehrääjän (Aglia tau) toukka. Tsekkaapa sitä.

1 Like

Okei! Kiitos paljon vinkistä! Positiivisesti yllättävää, että Google Lens on niinkin tietävä.

Aina ei kannata lenssiin uskoa. Kerran kun löysin pohjanruttojuurta ensimmäistä kertaa niin Lens ehdotti rantaruttojuurta jota kasvaa Suomessa vain muutamalla paikalla.

1 Like

Google Lens on hyvä siinä, että sillä saa hahmotettua mistä lajiryhmästä on kyse. Aina se ei löydä vastaavaa, mutta se oppii koko ajan. Kuitenkin pitää itse hakea esim. Laji.fi:stä tarkennusta lajiin. Ei pidä Lensiä käyttää ainoana tunnistustapana.

3 Likes

Tarja, olen kanssasi juuri tuota samaa mieltä. En missään nimessä luottaisi Lensin antamaan tulokseen totuutena. AINA tarkistan Laji.fi:stä ja/tai muilta luotettavilta sivustoilta. Mutta kuten mainitsit, se on hyvä alku silloin, jos et tiedä, mistä lähteä lajia selvittämään. Eikä Lens suinkaan joka kerta löydä edes vinkkiä, vaan toteaa suoraan, ettei pysty ratkaisemaan tapausta.

3 Likes