Toukka villiruusulla - tosi komea! [Calliteara pudibunda]

Tämä ei taida olla täplätupsukas? - Vaan mikä?
Naantalin saaristossa, 12.9.-17

Tämä on villakarvajalka (Calliteara pudibunda). Täplätupsukas ei ole toukkana tähän aikaan.

1 tykkäys

Uskoisin, että se on villakarvajalan (Calliteara pudibunda) toukka. Niitä on ollut loppukesästä täällä aika paljon ja olen huomannut, että syksyä kohti ne ovat alkaneet tummua eli vaihtaa väriä. Tuo tupsu on yleensä aluksi kirkkaan oranssin punainen.

Sillä aikaa, kun kirjoittelin tätä, ehditkin jo saada vastauksen. No, nyt minä vielä vahvistan vahvistuksen. :wink:

1 tykkäys

Jatkan vielä vähän, Eva Maria. Jos sinua kiinnostaa, miten monen näköisenä näitä voi havaita, niin liitän oheen muutaman oman otokseni. 18 pv. sitten tällä foorumilla oli Haroran vitivalkea Calliteara pudibunda otsikolla Valkoinen ja karvainen toukka. Tosi hienon näköinen. Tässä sinun kauniissa toukassasi on mielestäni ihanasti vanhan roosan sävyä!

1 tykkäys

Vautsi! Kiitos vastauksista, Terttu ja Mali!
On se tosi jännä olento - ja noin monenvärisiä karvoituksia! - Otin nyt illemmalla uusia kuvia täkäläisestä toukasta, ja siinä todellakin “vanhaa roosaa” karvoissa, vaikka itse “vartalo” on musta.