Trichoderma lahopuulla

Löysin tänään Turusta tällaisen vihreäitiöisen Trichoderman/Hypocrean lahopuulta. Ymmärtääkseni porukassa ei taksonomia vielä ole mitenkään päivänselvä, mutta olisiko mahdollisesti näkemyksiä lajista?

Puu oli sen verran pitkälle laho, etten siitä osaa lajia varmaksi sanoa; mahdollisuuksia ainakin mänty, tammi, vaahtera ja haapa. Koko on jotain 1-2 mm luokkaa. Pehmeä, ei hyytelömäinen. Pinta lähes tasainen. Anamorfia en nähnyt.

Tuorenäyte vedessä. Askukset 8-itiöiset, ~120–145 µm; itiöt kaksiosaisia ja osat hieman eri muotoiset:

• Distaaliset/ylemmät (5,4) 5,7–7,7 (8) × (5,1) 5,2–6,4 (6,9) µm, Q = 1–1,2 (N = 20)
  • Proksimaaliset/alemmat (6,3) 6,9–8 (8,5) × (3,9) 4,3–6 (6,1) µm, Q = 1,2–1,7 (N = 20).

Minun päänvaivakseni tässä muodostuivat nuo itiöt, jotka vaikuttavat aika suurilta verrattuna valtaosaan lajikuvauksia. Jaklitschin (2009) perusteella itiöt (ja ulkonäkökin about) voisivat mennä lajiin T. dacrymycella, joka kasvaa havupuilla. GBIF:n mukaan lähin havainto lajista on kuitenkin Tanskasta. En tiedä miten paljon näissä kannattaa itiökoon vaihtelulle laittaa painoarvoa. Yleisyyden perusteella huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto voisi olla esim. pienempi-itiöiseksi kuvattu T. strictipile.

Jaklitschin itiömitat ovat hyvät, ei vaihtelua ole paljoa välin ulkopuolelle, paitsi jos on vain yksi tai muutama näyte. Havapuu on helppo erottaa lehtipuusta poikkileikkauksessa skoopin alla, esim yläkuva tässä:

Olipas työmaa saada tosta muhjusta poikkileikkaus aikaiseksi. Lehtipuulta näyttää jos yhtään osaan tulkita näkemääni. Ei siis dacrymycella.

No tämä sai miettimään niinkin simppeliä asiaa, että onkohan mulla kalibrointi kunnossa. Tsekkasin varmalla lajilla ja sain ylimittaisia itiöitä. Amatöörivirhe - uusi kamera tuli viime viikolla ja olin tehnyt uudet kalibroinnit huolimattomasti… Onneksi tuli korjattua ajoissa, niin kauhean montaa mittausta en ehtinyt tehdä perseelleen. :melting_face:

Nyt uudelleen mitattuna itiöt sopivat mainiosti yleiseen strictipileen. Tulipahan hässäkässä kokeiltua puulajin selvittämistä, kiitos vinkistä!