Tuulihaukka kuvattuna 4.9.2023 Salon Saurussa. Sukupuolesta en ole varma. Olisiko naaras?
Koiraan ja naaraspukuisen erottaa pyrstön väristä. Valitettavasti pyrstö ei näy. Huomasitko, että lintu on rengastettu. Jos olisi kuva, jota voisi suurentaa niin, että renkaan voisi lukea.
Kiitos Tarja. Lisäsin toisen kuvan josta lintu näkyy takaapäin. Huomasin kyllä renkaan, mutta kuva on otettu niin kaukaa, että suurentaminen ei onnistu. Minulla oli jostakin syystä sellainen käsitys, että sukupuolet pystyy erottamaan myös pään väreistä.
Pystyy, kun on kysymys aikuisista yksilöistä. Myöskin pyrstön väritys auttaa asiaa.
Tuo näyttää mielestäni nuorelta koiraalta; musta vyö pyrstön päässä ja aivan
kärki on valkoinen. Saatan tietysti olla ihan hakoteillä, toivottavasti joku
tosi lintumies ottaa kantaa…
Kiitos Lauri. En ole kauaa harrastanut lintujen kuvaamista ja tunnistamisessa olen ihan aloittelija. Nuoret linnut vielä tähän mukaan, niin huh huh. Vaikeaa on, mutta mielenkiintoista…
Minusta tuo on naaraspukuinen (pyrstö punertava kapein poikittaisraidoin).
https://luontoportti.com/t/704/tuulihaukka
Tarja on tod. näk. oikeassa tuon ‘tinnun’ sukupuolesta.
Pistän Jounille vertailun vuoksi aikuisen parin, joiden pesintää seurasin
koko kesän. Koiras (pää siniharmaa) toi naaraalle peltomyyrän,
jonkä tämä nautti ilman vastaväitteitä…Nuo olen kuvannut 2.5. 2009.
Kiitos Lauri. Hienoja tilannekuvia. Taitaa olla nuori lintu, niin kuin aikaisemmin sanoit, ja siksi hankalasti määriteltävissä.
Näyttää olevan vanha tuulihaukka naaras pyrstön raidoitukset katkeavat ja ovat “heikot”.