Uimari ja yrittäjät [Gonioctena pallida, tuomenruskokalvaja ja Galerucella tenella, mansikkanälvikäs]

Mistä lajeista mahtaa olla kysymys? Molemmat noin 5-6 mm kokoluokkaa. Uimaria epäilen pimperikuoriaiseksi, mutta peitinsiivet vaikuttavat niin läpinäkyviltä… Lisääntymistä yrittävät ovat minulle aivan outoja.




Joensuun Kiihtelysvaara 9.6.2022

Pariskunta voisi olla pajunälvikkäitä tai sinne päin :slightly_smiling_face: Olisiko kuoriaisella vielä kesken peitinsiipien tekeytyminen? Pimperikuoriaiselta minustakin näyttää.

Mielestäni ei ole pimperikuoriainen, kuopat peitinsiivissä ja etuselässä ei täsmää, mut en keksi äkkiä muuta

Kiitos sinulle, pos! Johdattelit minut oikealle tielle. Ilmiselvästi pariskunta on lajiltaan joku lehtinälvikäs (Galerucella sp.) Mutta pajunälvikkäitä ne eivät ole. Löytyi useita eroavaisuuksia. Itse ehdottaisin mansikkanälvikäs(Galerucella tenella). Molemmat näyttävät olevan yleisimmin esintyviä ja mansikkanälvikkääseen tuntomerkit täsmäävät. Korjaan otsikkoon, jos tarvetta ilmenee. :strawberry:

uimari voisi olla ehkä Gonioctena pallida tai joku muu samasta suvusta, tämä vain mun ajatus

Kiitos, Jyri! Hyvä, että et antanut minun erehtyä luulemaan tätä uimaria pimperikuoriaiseksi. Ryhdyin tarkemmin tutkailemaan ja esim. kokoero jo on huomattava. Pimperikuoriaiselle löytyi 7-9 mm kokovälys. Tämä oli korkeintaan 5 mm luokkaa, vähän pienempikin mieluummin. Ehdotukseni oli ohdakekirppa (Sphaeroderma testaceum), jonka kooksi löytyivät vaihtoehdot 2,5-4,2 mm ja 3,5-4 mm. Tuntosarvien 11 jaoketta täsmäävät, samoin jalkojen ulkonäkö. Mutta samanaikaisesti tätä kirjoittaessani sinulta tuli tuo ehdotus tuomenruskokalvajasta. Uskon, että olet oikeassa. Se on ehdottomasti parempi vaihtoehto. Pihapiirissäni on runsaasti tuomia sekä tuohituomia. Eilen ja tänään kuvasin juuri uutuutena tuomikärsäkkäitä. Siis Gonioctena pallida otsikkoon ja muutetaan, jos joku panee paremmaksi tämän lajipähkäilyn. :wink: