Uimari-kärsäkäs [pötkykärsäkäs (Magdalis violacea/frontalis)]

Tämä 5 mm kokoinen kärsäkäs on mielestäni joku Magdalis (pötkykärsäkäs), mutta mahtaako näistä kuvista pystyä asiaa tuntevammat sanomaan mitään tarkempaa :thinking: Ensimmäinen ehdokas minulla olisi Magdalis violacea (sinipötkykärsäkäs) ehkä juuri värin vuoksi, mutta muutenkin.




Joensuun Kiihtelysvaara 13.5.2020

1 tykkäys

Onko kuvaa suoraan päältä, frontalis samanmoinen mielestäni, etuselän muodossa mielestäni eroa, itse ehkä arvaisin nimenomaan frontalis lajia, asiantuntijan kommenttia odottelen minäkin.
T :Jyri

1 tykkäys

En ole asiantuntija, mutta olen samalla kannalla kuin @Terttu_Sepponen. Näyttää kyllä melkoisesti Magdalis violacea -lajilta. Toki voin olla väärässäkin. :thinking:

Kiitos, Jyri! Frontalis oli minullakin toisena vaihtoehtona, mutta sitten tuo suomenkielinen nimi johdatteli minut violacea -valintaan. Kävin läpi kaikki raakkaamani kuvat, mutta ei niistä ollut apua. Kahdelta nettisivustolta olen löytänyt oikein hyvät vertailukuvat molemmista ja toden totta, kumpi vain voisi sopia tähän minun kärsäkkääseeni. Löysin kolme erityistä kohtaa, joiden suhteen nuo kaksi lajia selvimmin poikkeavat toisistaan: tuntosarvien kiinnityskohta “kärsässä”, pään kapeus/leveys ja etu- ja takaruumiin kiinnityskohta. Violacealla pitäisi näkyä minun silmin katsottuna sellaiset “seppämäiset” siivekkeet eturuumiin ulkolaidoilla. Ykköskuvassa sellainen mielestäni näkyy. Koen myös pään olevan kapea kuten malli-violacealla, Mutta tuntosarvien kiinnityskohta pitäisi olla lähempänä “kärsän” kärkeä kuin keskikohtaa. Harmi, että en saanut parempaa kuvaa suoraan ylhäältä päin. Vedessä otus oli vikkelästi liikkuva ja pelastettuani sen pois sieltä se makasi märkänä ja voipuneena, tuntosarvet liimautuneena kylkiin.

1 tykkäys

Kiitos komppauksesta. :slightly_smiling_face: Parasta jäädä odottelemaan, uskaltaisiko joku muu antaa arvionsa…

1 tykkäys

Moi vielä, mun vertailukuvissa myös etujalan okaan muodossa ja koossa oli mielestäni eroa mutta voi olla joku sukupuoli juttukin.
T:Jyri

2 tykkäystä