Uiva toukka

Vielä kerran sain tänä kesänä toimia hengenpelastajana. En erota, onko kyseessä perhosen vai pistiäisen toukka, vaikka minulle on sitä jo yritetty opettaa. Ei mennyt perille. Tunnistaako tämän? Pituutta oli noin 20 mm.

Joensuun Kiihtelysvaara 14.9.2018

Mulle tulee tälläisistä aina mieleen kääriäiset

1 tykkäys

Vai olisiko puuntuhooja.

1 tykkäys

Samaa mieltä. ali

1 tykkäys

Puuntuhoojan toukka on aika kookas, joten kallistuisin myös kääriäisiin.

1 tykkäys

Täysikokoisena kyllä, mutta tuon kokoisia puuntuhoojan toukkia olen itsekin nähnyt puun rungolla. ali

1 tykkäys

Kiitos teille kaikille osallistujille. Aika hauskaa, että vielä kahdeksan vuoden takaa nousee esiin tällainen keskustelu. :grinning_face: Oli ihan pakko kaivaa arkistostani vertailukuva vuodelta 2020. Siinä on kymmensenttinen, sormenpaksuinen puuntuhoojan toukka. Kyllä niitä siis täällä meillä on tavattu aina silloin tällöin. Tuokaan ei ollut eka kerta. Paljon on samaa näköä, vaikka kyseessä oleva toukka onkin vain kaksisenttinen ja reilusti hoikempi. Sen perusteella minäkin komppaisin Tarjaa ja alia… Hienosti pystyy näköjään noinkin lyhyillä jaloilla pysymään pinnalla! :wink:

Itse olen kuvitellut että ovat tiiviisti puun sisällä tuossa iässä, en huomannutkaan että viesti noin kaukaa, tuli vastaan, hyvä että ratkesi kuitenkin

1 tykkäys

Tuli vielä mieleeni, että talvehtiiko tämä keskenkasvuisena toukkana, kun pikku uimari on kuvattu syyskuun puolivälissä?

Kai tällä on 2-vuotinen kehitys. Minulla on perhossyöteissä ollut ainakin 6 kertaa pieniä puuntuhoojan toukkia syksyllä. Isoin on ollut n. 4 cm pitkä eli on pystynyt sitä syötin kangasta syömällä kehittymään noin pitkälle… ali

1 tykkäys

Laji.fi:ssä kerrotaan puuntuhoojan toukan elämästä ja on hyviä kuvia eri kokoisista toukista. Vilkaiskaa sinne :slight_smile:

1 tykkäys

P.S. Tuollaisen toukan olen pari kertaa nähnyt, mutta näkisinpä perhosen. Näytti tosi hienolta!

1 tykkäys

Tarja, kiitos vinkistä. Tunnustan, ettei ollut koskaan tullut katsottua noita sivuja… Puuntuhoojan täysikasvuinen toukka kun on jo vuosikymmeniä ollut minulle tuttu. Mutta nyt minä ja kenties monet muutkin saimme oppia paljon uutta. Hienoa! Sieltähän löytyi myös tämä oiva kuva eriasteisista toukista. :+1: Minäkin todella haluaisin nähdä tuon komean perhosen, mutta taitaa jäädä haaveeksi… :roll_eyes:

Pohjantikka ruokkii poikastaan puuntuhoojan toukilla. Yläkuvassa lähes 10 cm pitkä puuntuhoojan toukka.

1 tykkäys

Niistä saakin reilusti ravintoa, vaikkeivät ihan kymmensenttisiä olisikaan! :grinning_face: