Uutta sukupolvea tulossa 😉 [Cantharis nigricans, havusylkikuoriainen ja Merodon equestris, narsissikärpänen]

Takapihan vuohenputkissa kuhisee tällä viikolla. Havusylkikuoriaiset (Cantharis nigricans) ovat kosiopuuhissa. Jo viime kesänä tein havainnon näiden erikoisesta paritteluasennosta. Nyt piti ottaa kuva, kun alkoi hymyilyttää tuon vasemmanpuoleisen lokoisa asento. Puuttuu vain, että etummaiset raajat olisivat niskan taakse käännettynä… :joy: Olettaisin, että se on naaras. Onko? :thinking:


Joensuun Kiihtelysvaara 11.6.2021

2 tykkäystä

Mulla on se käsitys että vasemmalla on koiras. Sitä puoltaa mm oikeanpuoleisen paksumpi vatsa (tursuaa hieman peitinsiipien alta näkyville).

Koiraat on yleensä (aina?) selässä, mutta tämä on ikäänkuin kippaantunut siitä taaksepäin. Olen kiinnittänyt myös hieman huomiota näiden hassuihin asentoihin, olisikohan näillä jotenkin pitkittynyt parittelukiinnittyminen, jossa koiras sit väsähtää mihin sattuu asentoihin? Tuossakin roikkuessaan se voi kuitenkin estää kilpakosijoita?

1 tykkäys

Kiitos osallistumisesta, Juha! Avasit minun silmäni huomaamaan, että juuri näinhän asianlaita varmasti on. Varmemmaksi vakuudeksi liitän tähän viimekesäisen kuvasarjan, jossa sulho juurikin kupsahti taaksepäin, mutta ei pudonnut maahan. Mikähän kimalaislaji mahtaa olla kyseessä?

1 tykkäys

Hieno kuvasarja! Kuvissa on kuitenkin jokin kärpänen. Kannattaa kysyä kärpäspuolelta.

Aivan. Tuijotin näköjään vain otuksien väritystä ja karvoitusta enkä esim. tuntosarvia lainkaan. Ilmankos mikään ei mätsännyt viime kesänä sen paremmin kuin nytkään! Apu kelpaa minulle! :grinning:

1 tykkäys

Ainakin Eristalis flavipes tämän tapainen, jaa ei olekkaan suomalainen laji tämä flavipes, E. intricarius kenties

2 tykkäystä

Surreja ja villakärpäsiä olen yrittänyt tutkailla, mutta ei vielä ole tärpännyt. Ehdottamasi Eristalis intricaria, luhtasurri on aika lähellä, mutta sillä on oranssinruskea scutellum ja valko-mustakirjavat jalat. Karvojen väritys on mielestäni enemmän oranssi kuin keltainen. Minun kuvani otuksilla on mustat jalat ja scutellum ja karvoitus vaaleampaa keltaisen sävyä. Jään vielä odottelemaan ehdotuksia - ja tutkin asiaa itsekin.

Taitaa olla narsissikärpänen, Merodon equestris.

Hannu, sinä löysit ratkaisun! Siitä suuret kiitokset! :clap: :grinning: Vuosi meni, mutta nyt saan nämäkin nimettyä kokoelmaani. Narsissikärpäsellä näyttää olevan useita (6?) erilaisia värimuunnoksia ja tämän pariskunnan yksilöt ovat eräs niistä. Kaikki täsmää. Kun tutkin brittiläisiä ja saksalaisia sivustoja, niin löysin tosi paljon hyödyllistä tietoa.

Erittäin hienoja kuvia.
Romanttisella sävyllä )))

1 tykkäys

Kiitos, että tykäsit kuvistani, Ava. Tervetuloa minunkin puolestani tähän joukkoon! Sen lisäksi, että itse kuvaan päivittäin näin kesäaikaan, on tosi kiva katsella toisten foorumilaisten ottamia luontokuvia. Kyllä Suomen luonto on antelias! Ja miten paljon tässä oppiikaan! :clap: :butterfly: :beetle: :ant: :honeybee: :spider: :mosquito: :bug: :cricket: :heart:

1 tykkäys