Vähemmän kookas (1,5 mm) [Phyllotreta vittula/undulata]

Hei,
Tämä löytyi Helsingissä 18.5.2020. Pituus vain 1,5 mm (jos sitäkään). Mikä voisi olla?
Pekka

Suku lienee Phyllotreta

Suku on selvästi Phyllotreta, mutta lajia en uskalla varmaksi sanoa. Mitta voisi viitataan pieneen lajiin P. vittula, mutta arvion ei tarvi paljoa heittää…väritys sopii mielestäni paremminkin ryhmän yleisimpään lajiin P. undulata.

Kiitokset,
Kuinka paljon pitempi pitäisi olla ollakseen P: undulata? Yritin kyllä huolellisesti arvioida pituutta, enkä pahemmin tingi siitä. Toiseksi, olisiko jokin kuvakulma tarpeen? Kuvat ovat tosin epäteräviä. Ei noin pienestä otuksesta ainakaan minun kameralla tahdo saada hyviä kuvia. Tässä kuitenkin toinen.
Pekka

Onko P. nemorum poissuljettu ?

Undulata muistaakseni ainakin 2mm

Itse tulee yleensä varmenneltua nämä usein genitaalirakenteista mikroskoopin alla, mutta jotain päällipuolisiakin tuntomerkkejä löytynee kirjoista. P. nemorum on kolmesta mainitusta suurin joten ei liene se. Undulatan ja vittulan ulkonäköerot ei oo mulle ainakaan ulkomuistista selvillä

Hei,
Kummastakin lajista löytyy runsaasti kuvamateriaalia, eikä niistä helposti löydä erottavia tekijöitä. Undulatalla on keltainen raita mainittu keskeltä kapenevaksi, mutta myös vittulalta (mikä nimi!) esimerkkejä löytyy. Eikä undulatallakaan aina ole näin. Yritin lukea englanniksi kuvauksia, mutta terminologia on minulle liian outoa, että uskaltaisin tehdä tulkintoja. Yksi pieni yksityiskohta kuvissa kiinnitti huomion. Etujalan toinen jaoke (anteeksi mahdollinen väärä termi) näyttäisi olevan vaalea ja undulatalla tumma. Jos tulkinta on oikea, on P. vittula, johon myös koko viittaa.
Pekka