Valko-vihreät kukat [Honorius nutans, nuokkutähdikki]

Kukkapenkkiini on ilmestynyt tällaisia yllätyksiä. Lienevät sipulikasveja, eivätkä varmaan luonnonvaraisia. Ajattelin, että joku teistä saattaisi tunnistaa, niin laitanpa kyselyn. Lehdet ovat maata vasten säteittäin, mutta otin yhden lehden kuvattavaksi näin erillään.

Ornithogalum nutans, nuokkutähdikki. Sipulikasvi, pahimmillaan tosi voimakkaasti leviävä, tai sitten kuten minun paahteisella paikalla juuri ja juuri hengissä säilyvä eikä edes joka vuosi kukkiva.

Kiitos, Visa! Minä jäin tosi pitkäksi ajaksi nyt tätä kasvia tutkimaan, kun annoit sille nimen. Laji.fi antaa sille viralliseksi nimeksi nuokkutähdikki – Honorius nutans ja synonyymiksi tuon Ornithogalum nutans. Sitten on vielä iltatähdikki – Honorius boucheanus… Löysin netistä näiden vertailun ja ymmärsin, että iltatähdikki on paljon korkeampi ja kukkaterttu tiheämpi, joten kyllä sinun määritelmäsi varmasti on oikea. Melkoiseksi riesaksi sitä kuvataan, mutta on se saanut aikanaan palkintojakin Englannissa. Minulla on ollut jo vuosia mystisiä piippoja kahden suuren kuunliljan välissä, mutta sinne ne ovat aina hautautuneet, eivätkä koskaan kukkineet. Kun nyt viime elokuussa kaivoin kuunliljat jaettavaksi ja istutin pienet alut niiden tilalle, nämä nuokkutähdikit ryöpsähtivätkin kasvamaan ja kukkimaan ensimmäistä kertaa! On niillä siellä kilpailemista mm. syysleimupuskien välissä. Tuskin voittavat. :wink: Mielenkiintoista seurata. Laitan otsikkoon Laji-sivuston antaman nimen, kun nyt tällä foorumillakin ollaan.
Amerikkalaisilla sivustoilla kerrottiin Ornithogalum nutansille lempinimeksi nuokkuva beetlehemin tähti ja tähdennettiin monessa yhteydessä, miten myrkyllisiä kaikki kasvin osat ovat niin ihmisille kuin eläimillekin.