Valkoisia "karvaisia" sieniä = Puuterikääpä (Postia ptychogaster)

Mitähän kuvat sienet ovat? Kokoa oli muutama sentti per pallero. Kasvoivat maassa lahopuurungon vieressä, kosteassa rantametsässä Pohjois-Savossa.

Alla halkaisukuva sienestä; hyyelömäinen läpikuultavan märkä sisältä

Puuterikäävän ns. kuromaitiöpalloja.

1 tykkäys

No eipä tullut Puuterikääpä mieleen vaikka olen ennenkin niihin törmännyt, ovat vain kasvaneet puun rungoilla. Kiitokset taas määritys avusta…

Itse löysin joku aika sitten tällaisen, ilmavasti maata vasten olleen puun kappaleen alapinnalta

Pillejä ei löytynyt joten varmaan tämäkin puuterikäävän kuromaitiökasvustoa on. Joskus näkee myös sellaisia okransävyisiä kauniita “siilejä”. Yhden ainoan kerran olen löytänyt pallukoiden vierestä vähän tasaisempaa pintaa jossa oli selviä pillejä. Itselleni jäänyt hämäräksi miksi näitä nimitetään kuromaitiöpalloiksi eikä itiöemiksi tai millainen sen itiöemän pitäisi oikeastaan olla.

Niemelän kirjassa Käävät, puiden sienet (2005) on hyvä kuva sekä rihmastopalloista että itiöemästä. Puuterimaiset rihmastopallot ruskettuvat vanhetessaan ja kirjan mukaan ne muuttuvat kuromaitiöiksi.

Minä en ole koskaan nähnyt puuterikäävällä varsinaista itiöemää pilleineen, mutta voisin kuvitella, että tuossa Henrin kuvassa sellaisia on kehittymässä. Kaakkoisreunassa näyttäisi olevan sileää pintaa, joihin saattaisi myöhemmin kehittyä pillejäkin.

Alla kuva kolmen vuoden takaa nuorista ja jo kuromaitiovaiheeksi muuttuneista rihmastopalloista. Harmaat pienet kasvustot lähellä kuvan keskustaa ovat jotain ilmeisesti puuterikäävällä kasvanutta homesientä.

Pari vuotta sitten löysin Puuterikäävän jossa selkeä pillistö paljastui alapinnalta, ohessa linkki:
https://foorumi.laji.fi/t/puuterikaapa-postia-ptychogaster/12359

Tämä olikin valaiseva kuva. Itselläni on tällainen löytö kuusipöllin päältä.

Ajattelin puuterikääpää mutta sitten aloin epäilemään että voisi olla silkkityynynen ja kun lisää etsiskelin niin tinasysinenkin tuntui mahdolliselta. Elikkä on roikkunut nimeä vailla jo pari vuotta. Nyt tuo kuvasi kyllä vie takaisin puuterikääpään aika lailla varmasti.

Juu, täsmälleen samalta näyttävät kun omissa alkuperäisissä pienentämättömissä kuvissani.