Valkokukkainen malva



Onko myskimalva? 11.9.2023 Raasepori

Hei! Ainakin niillä lähteillä, jotka olivat käytettävissäni, tuo olisi myskimalva. Sen kukat voivat joskus olla myös valkoiset. Ainakaan Suuren Pohjolan kasvion esittelemistä malvoista ei mikään muu sovi tähän, ja kaikki tuntomerkit tuntuvat sopivan myskimalvalle…lehden liuskaisuuskin on samannäköinen kuin kirjan kuvassa, joskin sinun kuvassasi liuskat ovat vähän pidempiä. Katsoin myös Wikipediasta sellaisia malvoja, joita ei tuossa Suuren Pohjolan kasviossa ole esitelty. Mikään niistäkään tuo ei ole, paitsi rivieranmalvasta en löytänyt kuvaa netistä, joten sitä en osaa sulkea poiskaan, vaikka en pidä sitä todennäköisenä määrityksenä. Sekin varmaan(?) on mahdollista, että tuota voisi olla jalostettukin, mutta eiköhän myskimalva ole kuitenkin pohjana. Jos vielä tuoksui hieman myskille, sekin voisi vielä vahvistaa määritystä. Minä olen huono määrittämään koristekasveja, enkä itse asiassa tiedä, miten vakavasti pitäisi suhtautua jalostuksen mahdollisuuksiin niiden kohdalla.

Okei…kiitos selvitystyöstäsi. Oletetaan että se on myskimalva. Mutta en tallenna siitä havaintoa koska en edes muista enää mistä kohtaa Raaseporia löysin tuon. Olen nähnyt valkokukkaista malvaa kahdessa eri paikassa Raaseporissa enkä muista kumpi niistä tämä on. En myöskään tiedä enkä muista oliko se toisessa paikassa ollut valkokukkainen malva samaa lajia kuin tämä. Nyt opin senki että olisi pitänyt kuvata kumpikin että tietäisi ja merkitä jo itse kuvaan paikka. Mutta aina oppii.