Varmistusta kaivataan [siniukonkorento (Aeshna juncea)]

Moi, kuvattu 13.8.2013 Euran Raakkuunjärvellä, olen pitänyt siniukonkorentona , olen saattanut kysyä tätä jo hyönteisfoorumin aikana mutta…


T:Jyri

Kyllähän tuo siniukonkorento (Aeshna juncea) on. Kylkiviivojen ulkonäkö ja niiden välissä oleva yksi selkeä pieni laikku vahvistavat lajin. Olet saanut koiraasta erinomaisen lentokuvan!

1 tykkäys

Kiitos, tollainen pieni laikku on kyllä sillä toisellakin lajilla jos oikeaa laikkua katsoin, joo täytyy varmistaa näitä kun meinaan “ilahduttaa” sukulaisia pienellä ötökkäkirjalla, enää ei kärsivällisyys riittäisi tälläisten kuvien ottamiseen, kun on vain automaatti tarkennus niin piti tähdätä johonkin pajupuskaan ja kääntää kamera kohteeseen ja toivoa et etäisyys olis oikein.
T:Jyri

Erinomainen ajatus tuo “ötökkäkirjan” teko, Jyri! Tottakai ilahdutat sillä myös itseäsi sukulaisten lisäksi. Minäkin olen mieltynyt ja hyväksi havainnut (Ifolor) kirjat. Jotenkin niistä on mukava katsella kesäretkien satoa, kun niihin on harkiten kuvat valinnut ja rajaillut ja kuvateksteillä olennaisen kertonut. Minulla kirjahyllyssä tällaisia on 4 kpl ja pari kpl on suunnitteilla. Kuvia on vaan vuosien mittaan kertynyt niin runsaasti, että meinaa homma karata lapasesta.

Juu, kuvien valikoiminen vasta haastavaa tosiaan onkin, vaikkei montaa kunnollista kuvaa olekkaan, niin ei tästäkään taida ehkä sittenkään ihan pientä kirjaa tulla.