Varpuset tänävuonna

Hei,
Tämä on ensimmäinen tutustuminen foorumiin, hienoa että tämmöinen on.
Asun Pohjanpitäjänlahden perukoilla, ja olen aina ollut kiinnostunut linnuista, vielä täällä ei isoa muutto aaltoa ole. Hanhi-linnutuja jossakin määrin ja muutamat kurkiaurat. Mutta mietin että olen nähnyt yllättävän paljon pulleita varpusia, jotka ymmärsin vähentyneen? Tämä olis kysymyksenikin, on kuiva kesä jostakin syystä, auttanut varpusia?
terveisin
Eki

Tervetuloa mukaan! Pahoittelut, mutta varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata, mutta toivottavasti joku muu osaisi siihen jotain sanoa.

Minun käsittääkseni varpuskanta on elpynyt jo vuosia, lämmin kesä auttoi muitakin varpuslintuja, kun riitti hyönteisravintoa poikasille, aikuiset lähinnä syövätkin siemenravintoa

Täällä Savonlinnassa on edelleen varpusia hyvin vähän. Minulla on kymmeniä kuvia pikkuvarpusista, mutta vain 4-5 kuvaa varpusista. Itse kaupungin keskustassa olen nähnyt liikkuessani muutaman kerran varpusia. Punkaharjulla taas oli, kun asuin siellä, runsaasti pikkuvarpusia, ja varpusia näin vain pari kertaa. En ole huomannut, että täällä olisi ainakaan merkittävästi varpuskanta lisääntynyt.

Joo ei niitä paljoa ole aikaisempaan verrattuna mutta kannan taantuminen lienee kuitenkin pysähtynyt ja kääntynyt osassa suomea jopa kasvuun