Linnun ääni

Hei. Kuulin toissapäivänä Joensuussa linnun äänen, jota en tunnistanut. Nauhotin sen Merliniin, mutta se ei ehdottanut mitään. Lintu oli aivan keskustassa, kaupunginteatterin vieressä sembramännyssä, ja toinen lintu lähellä jossain lehtipuussa, en nähnyt näitä. Se kuuluu nauhotteessa melko selvästi, vaikka hälyääniä oli paljon. Voimakas vihellys. En pysty laittamaan tähän äänitiedostoa, mutta jos joku haluaa kuunnella, voin jakaa tiedoston. Laitatko yksityisviestinä sähköpostiosoitteen. ali

1 tykkäys

Voit tehdä Vihkoon havainnon ja liittää äänitteen havaintoon. Sitten linkki havaintoon tänne, tähän tapaan: http://tun.fi/JX.2401393

1 tykkäys

Tässä havainto nyt on: https://tun.fi/JX.2405455

ali

Jotenkkn noista korkeista äänistä joita vaan kuuluu, tulee mieleen taviokuurna.

Se kävi minunkin mielessä

Varpuspöllö.

Ei kyllä mun mielestä ole varpuspöllö,

Taviokuurnan ja varpuspöllön äänet ovat matalampia. Talitiaisella on tällainenkin laulu, saattaa olla sini- ja kuusitiaisellakin (nämä kolme lajia matkivat mm. toisiaan).

Kiitokset kaikille. Mysteeriksi jäänee. Ei oikein tiaisilta tuntunut, esim. ääni oli mielestäni liian voimakas. Olin sen puun alla, missä lintu oli. Ja lintuja oli varmuudella kaksi, ehkä kolme, toinenkin lauloi aivan samalla tavalla. ali

1 tykkäys

Se ääni mitä äänitteessä kuulin, oli mielestäni yhtenäinen lyhyt vihellys. Ensimmäiseksi tuli mieleen varpuspöllö. Oletin, että äänitteellä kuului kaksi lintua, toinen kauempana. Vihellys oli sen verran voimakas, että talitiainen esim. jää pois. Taviokuurnaa olen kuullut useasti Koillis-Lapissa. En ihan viime vuosina, mutta aiemmin. Äänessä kuului 2-3 osainen vihellyssarja. Yksinnäinen lyhyt vihellys viittaa varpuspöllöön! Niitäkin voi joskus kuulla yhden sijasta, 2-3 yksilöä kerralla.

Kallistun kyllä varpuspöllön kannalle ainakin tuon yksittäisen vihellyksen kohdalla.

Alkuosassa kuuluu minusta tiasten kutsuääniä, näistä kuusitiainen todennäköisin.

Kovempi pitkäkestoinen ääni on ihmisperäinen, esimerkiksi työkoneen peruutusääni.

1 tykkäys

Matalampi piippausääni äänitteessä on ymmärtääkseni liikennevalojen odotusääni.

1 tykkäys

Kyllä. Liikennevalot oli ihan vieressä, ja nauhoitus onnistui vain sen hetken, kun olivat punaisina.

Tässä näytteessä kuulostaa minusta aika samalta varpuspöllö, nyt eniten kallistun tähän. ali

1 tykkäys

Keskellä kaupunkia suhtautuisin varpuspöllöön skeptisesti ja lähtisin liikkeelle ihmisperäisestä äänestä.

Lisäksi äänessä on jokin tintti.

Kyllä varpuspöllöjä kaupungissa tapaa.
Luontoportista (Varpuspöllö, Glaucidium passerinum - Linnut - LuontoPortti):
Paikka- ja vaelluslintu. Vaellukset lyhyitä, ilmestyvät asutuksen piiriin syyskuusta alkaen, palaavat reviireilleen maaliskuussa.

Mikä mahtoi olla nauhoitusaika? Varpuspöllö ei päivällä laula, vaan aamu- ja iltahämärässä. Minä en kyllä noissa kahdessa äänityksessä mitään varpuspöllöä kuule. Ensimmäisessä ehkä kuusitiainen ja jälkimmäisessä talitiainen. Ilmeisesti tuo liikkennevalotolpan, tai työköneen peruutuspiippaus on nyt noista äännitteistä poistettu?

Nauhoitusaika on 11.51 eli keskellä päivää. Varmuudella ei ole ihmisperäisestä äänestä kyse, ellei joku ollut sembramännyn latvassa, minkä alla olin. Nauhotetta ei ole editoitu mitenkään. ali

Jostain syystä nauhotteesta kuuluu vain pätkä? Aikaisemmin kuulin äänitteessä sen piippausäänen, eilen vain tinttien äänen? Tänään kuului hiljaa tuo piippausääni, muttei tinttien ääniä ollenkaan? Eli jostain syystä nauhoitteesta toistuu vain osia?

Lisäys: Pöytätietokoneella nauhoituksesta kuuluu vain osia? Kännykästä kuulin nyt koko nauhoitteen, kävelyineen päivineen. Tuo piippaava ääni tulee vain niin kovin tarkassa rytmissä(noin 3 sek. välein), että voiko olla lintu? Vai onko sittenkin kaukaa tuleva liikennevalotolppa?