Verhoilijamehiläinen

Olisiko horsmanverhoilijamehiläinen, Megachile lapponica?

My Movie

1 tykkäys

Hienoa että olet saanut " rikollisen" ikuistettua itse teossa, itse olen vain nähnyt tuolla tavalla koverrettuja lehtiä mutta itse tekijää ei ole näkynyt, lajiin en ota kantaa kun en muista kuinka kasviuskollisia ovat, kasvin perusteellahan ei olisi mitään epäilystä lajista.
T :Jyri

Minulla olikin tuuria. Kun tulin ulos, huomasin taloni seinustalla horsman, josta oli jo paljon paloja pihistetty. Vielä kun ihmettelin tätä syyllinen lensi paikalle ja leikkasi horsmasta palasen. Kamera oli kyllä völjyssä, koska olin lähdössä kuvauslenkille reviirilleni. Perhoset ja muut ötökät unohtuivat, kun aloin seurata tapahtumia. Otus oli kyllä niin nopea toimissaan, että en kuvia heti saanut, mutta kun odottelin jonkin aikaa tuli uudestaan ja käväisi tarpeeksi monta kertaa, joten lopuksi sain pari hyvää kuvaa ja pätkän videolle.

1 tykkäys

Sen verran oli pakko tutustua aiheeseen että ehdottamasi laji verhoilee pesänsä lähinnä koivun ja haavan lehdistä, horsma tulee siitä että naaras käy vain horsman kukilla, jotenkin tähän suuntaan kirja kertoi

Netistä en ole löytänyt mitään tietoa. Netin kuvissa on niillä kyllä ollut samanvärinen takaruumiin alapuolen karvoitus, mutta ei ole tietoa, onko se erityispiirre. Myöskään netin kuvista ei ole varmuutta määrityksen paikkansapitävyydestä.

Taitaa lähes kaikilla lajeilla olla tuo alapuolen väritys samantapainen, netissä oli kyllä samantapaisia kuvia horsmalta ja lajiksi oli nimenomaan kirjattu lapponica, teksti kyllä mainitsee että käyttää yleisesti koivun ja haavanlehtiä, eli ei ehkä sitten pelkästään

Taitaa kyllä jäädä arvoitukseksi. Kiinnostava ryhmä kyllä nuo verhoilijat. Mukavaa onkin seurata niiden toimia, mutta ovat niin ripeitä, että kuvien saanti ei ole helppoa saati videoiden. Harvoin kuitenkin kai saa seurata niitä työn touhussa, joten minulla oli tuuria roppakaupalla. Aikaa se kyllä vaati, kesti jonkin aikaa kunnes palasi (oletuksena, että oli sama yksilö, joka oli löytänyt hyvän apajan). Mietin kyllä nyt sitä, että koivun ja haavan lehdet ovat kyllä aika erilaisia jäykkyydessä kuin horsman, joten olisivatkohan horsman parempia jossakin tilanteessa.