Verinopsahukka? [ei, vaan Astata sp. -kievashukka]

Eilen aamulla yhytin nämä kaksi koirasta yöpuulta lipputangonarusta. Laji.fistä löytyi Ketolan Pentin kuvaamia naaraita. Niiden perusteella esitän näiden noin 10 mm pituisten pistiäisten lajiksi verinopsahukkaa (Tachysphex dimidiatus). Saisinko vahvistuksen tai hylkäystapauksessa uuden ehdotuksen?

Joensuun Kiihtelysvaara 6.7.2022

Taitavat kuitenkin olla Astata sukua. En tiedä miten A. boobs ja minor eroavat.

Kiitokset sinulle, Pekka! En ole kievashukista kuullutkaan! Aina sitä oppii jotain uutta… :slightly_smiling_face: En minäkään näin äkikseltään saanut eroa noista isosta ja pienestä lajista, joten laitan sp.:llä. Ehkä minor saattaa olla todennäköisempi koon perusteella, koska nämä olivat hoikahkoja ja maksimissaan sentin mittaisia.

Voi, Pentti, vaikka kaivoin saksan kielen ruostuneet taitoni sekä paksun sanakirjan esiin, niin en tullut hullua hurskaammaksi… :joy: Kiitos joka tapauksessa sinulle! Kokokaan ei näytä asiaa ratkaisevan, vaan ainoastaan tuntosarvien jaokkeet. Tässä vielä yksi kuva, jossa toinen tuntosavi näkyy kohtalaisen selkeästi. Itse en siitä kuitenkaan saa mitään selkoa. Minulle toki riittää tämä sukukin vallan mainiosti!

Netistä tämäkin; “A. boopsin erottaminen A. minorista on erittäin vaikeaa ja vaatii yleensä mikroskoopilla tutkimista.
A. boopsin uroksella on 2 tyloidia keskimmäisissä antennisegmenteissä, kun taas A. minorilla kolme.”

Tämä vain vahvistaa saman, mikä näkyy oheisessa piirroskuvassa, jos osaa lukea sitä. Mikroskopointi olkoon tiedemiesten työtä, minulle valokuvauksen harrastajalle riittää sukutasokin. :slightly_smiling_face: