Vesikasvi/ eliö

Löysin soistumassa, mahdollisesti pohjavesivaikutteisessa elävän putkimaisen lajin, joka ei osu oikein mihinkään lajiryhmään. Kasvusto on veden alla, varren pituus noin 7 cm. Mistähän lajiryhmästä on kysymys? Löytyisikö edes suuntaa-antavaa määritystä?

Minäkin olen löytänyt muita, yleensä kuivumaisimmillaan olevista ruosteista ojista. Minulla on epäilys, että tuo voisi olla savea, ruostetta jne. joka on kasautunut nuin.

Hmm, olen säilyttänyt näytettä useita viikkoja vesipussissa eikä se ole hajonnut, vaikuttaa eloperäiseltä.

1 Like

Olisiko jokin eliöryhmä joka kerääntyy ja hyödyntää ruostetta, olisiko ruostebakteereja?

Siis olisiko rautabakteeri kolonia?

Mulla on vähän hämärä mielikuva, että olisin kerran törmännyt vastaavanlaisiin jossain lätäkössä ja olisin löytänyt jonkin surviaissääsken toukkia sitten. Mutta siitä on aikaa, eikä kuviakaan taida olla :thinking:

Nyt ei ole aikaa enempään, mutta googletellen löysin äkkiseltään jotain: IMG_9239 Silk and mud tubes of the larvae of midges Chironomus sp., Loch Urigill 23-7-17 - Assynt Field Club

Chironomidae on heimo, sukuvaihtoehtoina ainakin Chironomus ja Microtendipes. Tarkempi määritys ja tietoa lajista olisi kiinnostavaa saada. Kymmenen vuotta sitten löysin samanlaisia tuuloslaisesta kylmävetisestä suppalammesta ja lempääläläisestä metsälätäköstä.