Pari oudompaa rouskua Helsingin Mustavuoren suunnalta

Kuvasin viime elokuussa Vuosaaren suuremman kalkkilouhoslammen ylärinteestä tällaista rouskua

En ollut oikein varma oliko kyseessä yksi vai kaksi lajia ja lajitkin olivat hukassa kun maito ei tuntunut kellertyvän. Polttavaa se kyllä oli. Siis hieno kalkkipaikka ja ympärillä isoja haapoja + myös esim kuusta ja näsiää. Tuumasin että ehkä vesikehärousku mutta jäi epäilyttämään.

Kurkkasin nyt 28.08 saman paikan ja näitä rouskuja oli paikalla siinä ylärinteessa ja myös kävelytien reunamilla runsaasti.

Taisin nyt keksiä lajinkin - lehtovyörousku, Lactarius evosmus. Melko vähälukuinen hyvien kalkkipaikkojen laji ilmeisesti - jos nyt sain lajin oikein.

Samana päivänä Porvarinlahden niitetyn ketoniityn yläpuolen metsässä laajan heinäkompostin reunalla, märällä paikalla kuusenneulaskarikkeessa oli ryhmä tällaisia rouskuja joista laji on minulta hukassa. Pikkuisen outoja ja keksin ne rouskuiksi vasta maidosta. Olisko ehdotuksia lajiksi?

Haistoitko tai maistoitko noita vikoja? Mietin, että voisiko mennä ihan viitapalsamirouskuista?

Haistoin kyllä, en huomannut kookosta mutta jotkut viitapalsamit eivät paljoa tuoksu joten olisi kait mahdollinen. Maistaminen jäi. Unohdin tuossa mainita että nämä olivat pikkusen limaisen/niljakkaan oloisia lakista vaikka päivä oli kuiva ja aurinkoinen. Itse tuumin hieman harmaarouskua, jota en lajina juuri tunne, ja muutenkin rouskut jääneet vähän heikoille kun en omista mitään opasta lajiryhmästä. Laitan vielä kropin tuosta lakin pinnan olemuksesta.

Itse asiassa voisi ollakin tuo harmaarousku. Ekassa kuavssa näkyy valkea hela jalan latvassa, joka muistaakseni on lajille ominainen.

Vesikehärouskua veikkaan tuolle ekalle. Olen samaa ihmetellyt täällä seudulla kun pariin kertaan löytänyt viime päivinä. Tuo toinen kuva on varmaan eri lajia.

Vesikehärousku ja lehtovyörousku kyllä ulkoisesti aika samannäköisiä ja molemmilla kirpeä maku, mutta lehtovyörouskulla on selkeämmin keltaiset heltat ja nuo on on kyllä tosi valkoiset (Lactarius zonarius)

Joo siis vesikehää itsekin arvoin aluksi mutta vesikehällä pitäisi olla lähteiden mukaan nopeasti keltaiseksi muuttuva maito. Olen kyllä melko varma nyt että näissä kuvissani on kyseessä Lactarius evosmus eli lehtovyörousku. Tuo Lactarius zonarius on toinen laji ja sitä joko ei olla tavattu Suomesta taikka tavattu jonkun kerran Ahvenanmaalla.

1 tykkäys