Vihreää metallinhohtoa [Lestes dryas, isokeijukorento]

Pitkästä aikaa sain kuvan sudenkorennosta. Ne ovat viikkokausia “härnänneet” minua kotipihalla. Tämä istahti kuvattavakseni lammen rannan tuntumassa. Minkähän lajin yksilön sain tähtäimeeni?


Joensuun Kiihtelysvaara 16.7.2021

Kuvakulma hieman hankala näiden naaraiden osalta, kyseessä joka tapauksessa lajipari siro- ja isokeijukorento. Isokeijun kannalla ehkä enemmän olen, mutta odotellaan muita mielipiteitä.

1 tykkäys

Tarkastelin itsekin juuri tätä yksilöä mielenkiinnolla. Päädyin Rane samaan lopputulokseen. Mielestäni isokeiju (Lestes dryas). Ainakin tällä kuvakulmalla ei tällä naaraalla näy mitään keskiruumiin vaaleaa saumaa eikä vihreää pistettä sen edessä.
Taitaisi olla Itä-Suomessa yksi pohjoisimmista havainnoista.

2 tykkäystä

Kiitokset sekä Ranelle että Harrille! Tulipa minulle iloinen ylätys! Hankala kuvakulma johtui siitä, että korento lensi piilottelemaan pajupusikkoon. Samasta ja ainoasta mahdollisesta kohdasta jouduin ottamaan kaikki kymmenkunta kuvaa, joista tämä oli tarkin. Tsekkasin vielä muutkin kuvat, mutta kuvakulma ei todellakaan ollut muuttunut lainkaan. Mutta nyt kun Harri kerroit tuosta viivasta ja pisteestä, näin Laji -sivuston verrokkikuvissa sellaiset ja ymmärsin, mitä tarkkailla. Kyllä tämä minunkin mielestäni on isokeijukorento. Pituus 35-40 mm täsmää myös. :grinning: