Viime kesän nimeämättömiä [Cf. Macropis fulvipes, keltasäärialpimehiläinen, Lasioglossum albipes, valkohietamehiläinen ja Halictus rubicundus, punajalkavakomehiläinen]

Nämä kolme pistiäistä ovat jääneet vaille nimeä minun taholtani. Jospa joku haluaisi katsella näitä sillä silmällä, että uskaltaisi antaa vinkkiä… Kuvasin kaikki kotipihallani Joensuun Kiihtelysvaarassa.


28.7.2022



7.8.2022


7.8.2022

Mukavaa syksyä ja talvikauden odottelua kaikille foorumilaisille!

Heitetään tälläiset arvaukset, 1.alpimehiläinen 2. Sphecodes - verimehiläinen 3. Lasioglossum-hietamehiläinen

Kiitos, Jyri, kun lähdit johdattelemaan minua oikeaan suuntaan. Hyviä heittoja! On aina helpompaa etsiä, kun on edes vähän hajua suunnasta. Uskoisin, että 1. voisi nimetä keltasäärialpimehiläiseksi (Macropis fulvipes). Toinen vaihtoehto valkosäärialpimehiläinen esiintyy samoihin aikoihin, mutta meillä vähemmän. Tämä ahne yksilö kun nyt oli kerännyt itsensä niin täyteen siitepölyä, että on varmasti vaikea sanoa ehdottomasti mitään. 2. voisi ehkä olla hiekkaverimehiläinen (Sphecodes pellucidus). Se sopisi ajankohtaan ja paikkaan paremmin kuin ruoste- tai samettiverimehiläinen. Mutta tutkailin noita tuntosarvia ja niiden pituutta… Voisiko tämä olla myös koiras valkohietamehiläinen (Lasioglossum albipes)??? 3. sopisi mielestäni muuten naaras valkohietamehiläiseksi, mutta onpa sen tuntosarvilla pituutta! Sitä on ollut täällä yleensä aika runsaasti touko-kesäkuussa, mutta kuvasin tämän elokuun alussa. Voineehan niitä yksittäin tietenkin tavata pitkin kesää… Ehkä törmähietamehiläinen (Lasioglossum calceatum) sopisi myös…
Jään vielä miettimään ja odottelemaan, josko joku muukin haluaisi näitä pähkäillä… tai jospa Juho sattuisi käymään foorumilla.

Juu, oikeassa olet, en edes muistanut valkohietamehiläistä, eli kakkonen juurikin valkohietamehiläinen, ellei joku asiantuntija muuta sano

1 tykkäys

Nyt löysin hietamehiläisten (Halictidae) joukosta mielestäni sopivan koiraan, jolla ei ole punaista väriä vartalossaan, vaikka nimi on punajalkavakomehiläinen (Halictus rubicundus). Mitä mieltä olet, Jyri?

Mulle tulee mieleen ehkä kuitenkin Halictus tumulorum, mitä nettikuvia selailin, Juhoa kyllä tarvittais

Voisi olla jompikumpi… tai sitten joku muu. Todellakin, asiantuntija Juho pystyisi tämän ongelman ratkaisemaan… Jätän toistaiseksi otsikon paikoilleen, kun olen sitä jo niin moneen kertaan muutellut. Katsotaan, kuinka tässä loppujen lopuksi käy…