Viime yön yökkösiä [Tunnistukset kuvissa]

Jyväskylä 8. - 9.7.2024

1. Kaapuyökkönen? [Kellerväkaapuyökkönen – Cucullia umbratica]

2. Kysymysmerkkiyökkönen? [Gammayökkönen – Autographa gamma]

3. Loimuvaskiyökkönen? [Kirjovaskiyökkönen – Autographa pulchrina]

4. Messinkiyökkönen? [Messinkiyökkönen – Diachrysia chrysitis]

5. Poikkimessinkiyökkönen? [Poikkimessinkiyökkönen – Diachrysia stenochrysis]

6. Rusovaskiyökkönen? [Kirjovaskiyökkönen – Autographa pulchrina]

7. ??? [Metsäokakoisa – Udea prunalis]

8. ??? [Pihamittari – Scotopteryx chenopodiata]

1- Kellerväkaapuyökkönen – Cucullia umbratica
2- Gammayökkönen – Autographa gamma
3- Kirjovaskiyökkönen – Autographa pulchrina
6- Kirjovaskiyökkönen – Autographa pulchrina
7- Metsäokakoisa – Udea prunalis
8- Pihamittari – Scotopteryx chenopodiata

1 Like

En ihan saanut näitä miellettyä: numeroita on mulla 8 ja Malin vastauksessa 6. Alku ja loppu ok, mutta keskellä…

Jaahans, tossa oli joku automaaginen numerointi :grimacing: Editointitilassa näytti niin kuin olin ne laittanut. Saako nyt tolkkua :rofl:

Onko nuo 4 ja 5 sitä mitä ehdotin vai ovatko taas niitä, joita ei pysty määrittämään.

Suku on Diachrysia, mutta itse en tiedä kumpi on kumpi :blush:

1 Like

Minusta nuo Diachrysiat menevät juuri noin, mutta olen noissa ennenkin erehtynyt… :slight_smile:

1 Like

Mä pitäisin nämä yleensäkin Diachrysia chrysitis group :grin:

1 Like

Laitoin erillisinä havaintoina messinkiyökkösen ja poikkimessinkiyökkösen, koska laji.fi:ssa ne on eritelty.

Joo, on ne omina lajeinaan, mutta millä perusteella ne pystyy tunnistamaan?

“jos toinen laji on olemassa, niin ilmeisesti määrittäminen ei ole niin helppoa että onko keskisarake ehjä vai katkennut”

1 Like

Joo, mutta tässä tapauksessa siipien sävyero täsmää poikkijuovan kanssa … tai sitten se on väärinpäin, kun en muista kumpi oli se keltaisempi. :wink:

2 Likes

Minä oon määrittänyt nämä seuraavasti. Sinertävän vihreä on stenochrysis, kellertävän vihreä chrysitis. Stenoc. on yleensä pienempi noista, ja siipi suhteessa leveämpi. Keskisarasta en välitä, sillä se voi olla miten päin vaan. Tuossa tuntuu sen verran olevan logiikkaa, sillä alkukaudesta oli vain chrysitistä, pari viikkoa siitä alkoi tulla stenoc., ja nyt viimeisessä satsissa stenoc. oli selvästi enemmän. Voin olla tietysti aivan väärässä tässä. Kuvista en lähde noita määrittämään, sillä värisyvä ei yleensä erotu, eikä koko varsinkaan. ali

1 Like

Eli, jos haluaisi tarkan määrityksen, niin perhonen pitäisi pyydystää. Ymmärsinkö oikein? itsellä ei ole siihen mahdollisuutta (eikä ehkä haluakaan). Poistanko nuo lajiin havaintona laittamani määritykset kuvineen?

Aika usein on kuvien kanssa tilanne, että varmaa määritystä ei saa. Monesti kuitenkin laji on niin todennäköinen, että sen uskaltaa laittaa. Näiden kanssa en tiedä auttaako edes tallentaminen, kun lajiparin määrittäminen on ristiriitaista. Sinuna laittaisin sukuna Diachrysia, tuota chrysitis - stenochrysis lajiparina ei taida vielä pystyä käyttämään. ali

1 Like

Viime vuonna kuvasin päivälläkin näitä. Voiko nämä jättää tarkalle määritykselle?

Minusta ovat oikein, mut onko tapani määrittää oikea… ali

1 Like