Voiko kuvan perusteella (sappinapanahikas?!)

todeta kangasnapanahikkaaksi? Yyterin alueella karikkeessa mäntyjen katveessa.
Pori 29.10.2022

Tämä jäi ikäänkuin puuttumaan …

Näitä on kolme samankaltaista lajia. Biotooppi veisi tässä ehkä sappinapanahikkaaseen jonka sitten saisi varmistettua maistamalla lajilleen, se kun on maultaan kitkerä. Näitä on monesti tullut arvuuteltua maastossa, ei ole ihan helppoa. Ehkä joku osaa varmistaa tuon lajilleem, itse kaipaisin makutietoa määrityksen tueksi.

Tämä sivusto antaa kummankin elinpiiriksi mäntykankaan mutta ei siitä kinaa. Ei tullut mieleen maistaa tuollaista tiitiäistä. Ilmeisesti ei myöskään mitään seikkaa kuvassa, mistä voisi päätellä, että ei ole kangasnapa?

FTE:ssä sappinapanahikkaasta kirjoitetaan " Occurs mainly on litter from conifers, perhaps mostly from Pinus." kun taas kangasnapanahikkaasta kirjoitetaan " should occur in damp habitats". Itsellenikin on epäselvä tapaus, eli en osaa enempää auttaa. Ajattelin että Yyterin biotooppi sopisi paremmin tuohon sappinapaan. Katselin myös Ruotsin ja Tanskan sivuja ja tuli vähän vaikutelma että näiden taksonomia ei ole ihan selvää sekään. Eli voi olla niin taikka näin…

Juu, näin todetaan, näyttää melko selvältä. Kiitos, Henri.

Hmmm, sappinapanahikas on kyllä omien havaintojeni aika keltasävyinen ja kasvaa usein sammalikkoisilla paikoilla. Itse olen kuvitellut tällaista punaruskea neulaskarikkeella kasvavaa nimenomaan kangasnapanahikkaaksi. Sitten on kyllä vielä X. fraxinophilus joka kasvaa lehtimetsissä, mutta se on itselleni vieras.

Joo voi olla hyvinkin kuten Mikko kertoo. Itselleni tämä suku on aika hämärä. Toisaalta Mikaa lainaten “vaikea näitä on ulkonäön perusteella tuntea ja hankalaa on mikroskoopinkin kanssa. Maistamalla saattaa päästä eteenpäin: tuo sappinapanahikas on kunnolla karvas, muut mietoja.” Kekin mukaan suvussa on myös nimeämättömiä lajeja. Itsekin olen tuumaillut että sappinapa olisi keltaisempi näistä mutta FTE:n kuva lajista on aika erikoinen kun siinä on kuvat kahdesta värivariantista. Ovat sitten merkanneet kangasnapanahikkaan DD ja ruottalaisten mielestä puolestaan X. fraxinophilusta ei kasva Ruotsissa mutta ovat erotelleet sappinavasta pari alalajia. Ota nyt tuosta selvää.

Lisähankaluuttaa tulee siitä että sappinapa on hyvin karvas mutta kaikki eivät maista karvaita makuja.

Kävin juuri noilla tienoilla mutta en enää löytänyt tarinan pääsientä enkä serkkuakaan joten maistamatta jäi, tällä kertaa. Mulla tää lähti siitä että lähdin etsimään karvanahikasta, josta Allar Antson sanoo että Virosta ainakin löytyy vastaavanlaisilta paikoilta kuin Yyterin dyynitienoot on. No, tänään ei löytynyt kumpaakaan, sadekin haittasi. Etsintä kyllä jatkuu ja maistaminen tulee yleistymään mullakin.

Velutipeskin menee varovasti Xeromphalina sp. eikä tässä näillä eväillä taida päästä sen pidemmälle. Onko tuo alapuolella oleva seitikki yhtä kimurantti tapaus? Kiitos paneutumisesta.