4 Limasientä - mitähän ovat? Ainakin Paranvoita


Kuvat 1 ja 2
Olisiko näissä kahdessa kuvassa Messinkiparanvoi (Fuligo lutenitensa)? Haapa maapuulla olivat.

Kuvat 3 ja 4
Mitähän voisivat olla? Ensimmäinen kuva otettu kasvupaikalla (kuusi maapuu)


Allaoleva kuva: Edelisestä otettu näyte kotona parin päivän jälkeen

Kuvat 5 ja 6
Kasvupaikalla otettu (mänty maapuu)…


…ja kotona muutaman päivän päästä, sitten home iski näytteen kimppuun joten lopullinen vaihe jäi näkemättä

Kuvat 7 ja 8
Jollakin helttasienellä lakin reunassa oleva kasvusto. Limasieni tämäkin lienee?

  1. ja 2. on mielestäni Fuligo septicaa. Kuoressa näkyy edelleen keltaisia sävyjä ja paranvoi haalistuu vanhetessaan. Paranvoista tunnetaan myös valkoinen muunnos F. septica var. candia mutta sillä kuori on kokonaan vailla keltaista. Messinkiparanvoilla on sellainen vaalean sinapin kellaruskea kuori. Erikoinen väri joka jää mieleen kun sen näkee, tällainen

      1. on jotain Stemonitalesta. Ei ole varma onko Stemonitis vai Stemonitopsis. Ei näytä silkkipamppuselta kun perä on noin kiiltävän musta. Muut Stemonitopsikset on harvinaisia eikä löytöjä kait ole P-Suomesta.

7.-8. ei ole limasieni vaan mielestäni home. Homeita ei ole avattu ollenkaan laji.fissä joten aika heikoilla mennään, mutta tuollaista on tullut joskus vastaan ja olen nimennyt sen paremman tiedon puutteessa Syzygites megalocarpuksesksi. Tuollaista voi löytää tattien ja helttasienten lakkien alapinnoilta roikkumasta. Itse olen löytänyt sitä kärpässieneltä ja poimuhiipolta. Kuvasi kasvusto on kehityksensä alussa - jos tuo nyt S. megalocarpusta on.

Hei,

minulla itselläni ei ole kokemusta Fuligo luteonitensistä, mutta siltähän tuo vahvasti näyttää.
Valkoinen nukka: Ceratiomyxa fruticulosa. Seuraavassa kuvassa lienee jokin jo parasta ennen päivänsä nähnyt Stemonitis ja yritän nyt olla fuscaamatta sitä.
Harmi, että seuraava homehtui, sillä en uskalla tarjota edes sukua, sillä mahdollisuuksia on useita.

Viimeisissä kuvissasi on jokin todella kaunis vaillinaissieni (lähellä penicilliumia).

Marja

Laitanpa tähän vanhaan viestiketjuun vielä yhden 22.11.2020 kuvatun Paranvoin. Koivu maapuulla kasvoi. Onko ihan perus Fuligo septica?


Tämä on selvä tapaus elikkä tyypillinen kupariparanvoi.

1 tykkäys

Ok. Kiitokset lajinimestä…