Mikähän laji mahtaa olla kyseessä [Ite paranvoilta Fuligo septica]

Varmaankin ihan yleinen, mutta ei aukene minulle. Kuvattu syyskuun puolivälin tienoilla jossain päin eteläistä Suomea.

Koko ja ulkonäkö vie ajatukseni limasieniin. Joku paranvoi, oletan. Marjamaalta tietää tarkemmin

Kiitos Mielikki.

Ite paranvoilta Fuligo septica tämä maallikon silmin näyttää.

Mutta limasieniä ei määritetä vielä tässä limakkovaiheessa, vaan vasta itiöpesäkkeiden kypsyttyä. Limasienten elämänkierrossa limakkovaihetta seuraa itiöpesäkkeiden kehittyminen ja kypsyminen.

Kiitos Mika.
Itse arvelin, että on vielä nuorukainen tämä yksilö, ja siten - ainakin minulle - määrittämätön tapaus, kun en mikään tämän alan asiantuntija ole, eikä tuo määrityksesi nyt ihan maallikolta kuullosta :wink:

Hei,

hienoa, että limasienet kiinnostavat.

Keltaisia limakkoja on usealla lajilla. Aikaan sopisi myös esim. Physarum virescens, joka on kuitenkin yleisempi karikkeella ja etenkin sammalilla. Olen tosin löytänyt sitä puultakin.

Vielä raa’ahko paranvoi lienee todennäköisempi.

Jos on aikaa ja löytöpaikka lähellä, kannattaa käydä katsomassa päivän-parin päästä, millaiseksi kehittyi. Esim. sade voi tosin hajottaa hauraat pesäkkeet ja limasienet ovat myös joidenkin eläinten ravintoa.

Olen joskus merkinnyt mielenkiintoisemman näköisiä limakkoja tökkäämällä risun pystyyn limakon lähelle ja tullut katsomaan myöhemmin, millaiseksi kehittyi. Värikkään limakon huomaaminen on usein huomattavasti helpompaa kuin kypsien yksilöiden varsinkin, jos tuloksena on pieniä ja hyvin lähellä alustan väriä olevia itiöpesäkkeitä. Tosin jos limakko ei vielä ole valmis itiöimiseen, se voi vaeltaa kauemmas ja epäsuotuisissa oloissa muuttua sklerootioksi ja painua piiloon esim. sammalikkoon.

Marja

Hei,

minulla nuo sienet on vähän ”sivutuote”. Luonnossa liikkuessa tulee kuvattua kaikkea mikä liikkuu tai ei liiku (tässä tapauksessa taitaa liikkua ). Joskus olen merkannut paikan, että löytää sitten myöhemmin. Tuo muisti kun tällä iällä alkaa tekemään tepposia;). Kovin näyttäviä nuo limasienet kyllä ovat ja jotenkin kiehtovia omalla tavallaan.

Enemmän olen keskittynyt erilaisten öttiäisten kuvaamiseen, kun niissä on haastetta enemmän – ne kun liikkuvat sieniä nopeammin. Sienissä valaistus joskus tuottaa ongelmaa, mutta kun ne eivät liiku, niin voi käyttää pidempää valotusta niiden vangitsemiseen.

t

Seppo

Lähettäjä: Marjamaalta [mailto:laji@discoursemail.com]
Lähetetty: 3. maaliskuuta 2017 11:10
Vastaanottaja: seppo.peltomaa@phnet.fi
Aihe: [LAJI.FI-foorumi] [Sienet/Limasienet] Mikähän laji mahtaa olla kyseessä [Ite paranvoilta Fuligo septica]

Lähettäjä poisti kuvan.

http://foorumi.laji.fi/users/marjamaalta marjamaalta
3. Maaliskuu[ta]

Hei,

hienoa, että limasienet kiinnostavat.

Keltaisia limakkoja on usealla lajilla. Aikaan sopisi myös esim. Physarum virescens, joka on kuitenkin yleisempi karikkeella ja etenkin sammalilla. Olen tosin löytänyt sitä puultakin.

Vielä raa’ahko paranvoi lienee todennäköisempi.

Jos on aikaa ja löytöpaikka lähellä, kannattaa käydä katsomassa päivän-parin päästä, millaiseksi kehittyi. Esim. sade voi tosin hajottaa hauraat pesäkkeet ja limasienet ovat myös joidenkin eläinten ravintoa.

Olen joskus merkinnyt mielenkiintoisemman näköisiä limakkoja tökkäämällä risun pystyyn limakon lähelle ja tullut katsomaan myöhemmin, millaiseksi kehittyi. Värikkään limakon huomaaminen on usein huomattavasti helpompaa kuin kypsien yksilöiden varsinkin, jos tuloksena on pieniä ja hyvin lähellä alustan väriä olevia itiöpesäkkeitä. Tosin jos limakko ei vielä ole valmis itiöimiseen, se voi vaeltaa kauemmas ja epäsuotuisissa oloissa muuttua sklerootioksi ja painua piiloon esim. sammalikkoon.

Marja

Hei vaan,

kotelosienet, pienet kantasienet ja ennen kaikkea limasienet (suomenkielinen nimi on harhaanjohtava) ovat kiehtovia. Sellaisia ihmisiä, jotka kertovat harrastavansa kotelo- tai/ja limasieniä löytynee maastamme vain kourallinen ja niiden yhdistelmää tuskin sitäkään.

Näen paljon öttiäisiäkin ja kuvaankin joitain, jos malttavat pysyä paikallaan. En tosin ole juurikaan kuvannut esim. hyppyhäntäisiä sun muita joiden lajeista minulla ei ole harmahinta aavistustakaan. Mutta vaikka nekin kiinnostaisivat, niin aikani ei kerta kaikkiaan riitä kaikkeen. Ei riitä edes saamaan määritystä kaikille sieni-löydöilleni, limasienet yritän hanskata ainakin sukutasolle itse. Aina ei pääse lajitasolle asti, kun vanhalla mikroskoopillani ei yksinkertaisesti näe kaikkia tarvittavia yksityioskohtia.

Sieniterveisin: Marja

Peltsu kirjoitti 03.03.2017 kello 11:44:

Hei,

minulla nuo sienet on vähän ?sivutuote?. Luonnossa liikkuessa tulee
kuvattua kaikkea mikä liikkuu tai ei liiku (tässä tapauksessa taitaa
liikkua ). Joskus olen merkannut paikan, että löytää sitten
myöhemmin. Tuo
muisti kun tällä iällä alkaa tekemään tepposia;). Kovin näyttäviä nuo
limasienet kyllä ovat ja jotenkin kiehtovia omalla tavallaan.

Enemmän olen keskittynyt erilaisten öttiäisten kuvaamiseen, kun
niissä on
haastetta enemmän ? ne kun liikkuvat sieniä nopeammin. Sienissä
valaistus
joskus tuottaa ongelmaa, mutta kun ne eivät liiku, niin voi käyttää
pidempää valotusta niiden vangitsemiseen.

t

Seppo

Lähettäjä: Marjamaalta [mailto:laji@discoursemail.com]
Lähetetty: 3. maaliskuuta 2017 11:10
Vastaanottaja: seppo.peltomaa@phnet.fi
Aihe: [LAJI.FI-foorumi] [Sienet/Limasienet] Mikähän laji mahtaa olla
kyseessä [Ite paranvoilta Fuligo septica]

Lähettäjä poisti kuvan.

http://foorumi.laji.fi/users/marjamaalta marjamaalta
3. Maaliskuu[ta]

Hei,

hienoa, että limasienet kiinnostavat.

Keltaisia limakkoja on usealla lajilla. Aikaan sopisi myös esim.
Physarum
virescens, joka on kuitenkin yleisempi karikkeella ja etenkin
sammalilla.
Olen tosin löytänyt sitä puultakin.

Vielä raa’ahko paranvoi lienee todennäköisempi.

Jos on aikaa ja löytöpaikka lähellä, kannattaa käydä katsomassa
päivän-parin päästä, millaiseksi kehittyi. Esim. sade voi tosin hajottaa
hauraat pesäkkeet ja limasienet ovat myös joidenkin eläinten ravintoa.

Olen joskus merkinnyt mielenkiintoisemman näköisiä limakkoja tökkäämällä
risun pystyyn limakon lähelle ja tullut katsomaan myöhemmin, millaiseksi
kehittyi. Värikkään limakon huomaaminen on usein huomattavasti helpompaa
kuin kypsien yksilöiden varsinkin, jos tuloksena on pieniä ja hyvin
lähellä
alustan väriä olevia itiöpesäkkeitä. Tosin jos limakko ei vielä ole
valmis
itiöimiseen, se voi vaeltaa kauemmas ja epäsuotuisissa oloissa muuttua
sklerootioksi ja painua piiloon esim. sammalikkoon.

Marja


Vastaa [vierailemalla
ketjussa](http://foorumi.laji.fi/t/mikahan-laji-mahtaa-olla-kyseessa-ite-par
anvoilta-fuligo-septica/639/7) tai vastaamalla tähän sähköpostiin.

Jos et enää halua näitä viestejä, [klikkaa
tästä](LAJI.FI-foorumi
49ff33a8f31bbeef5ca6e32e09f33198c85f).
Terveisin:
Marja Pennanen

Jahas,

kuvittelin vastaavani sähköpostiini tulleeseen viestiin yksityishenkilölle, mutta viesti tulikin tänne foorumille. No, onneksi en sentään ollut kirjoittanut siinä mitään kovin yksityistä paljastusta :wink:

Hmm: viestiin voi siis vastata sähköpostillakin. Joka päivä siis oppii jotain uutta,

Moi,
niinpä. Olen vastannut sekä että. Täytyy tosiaan olla varovainen sanomisissaan. Kaikkea mitä sanotte voidaan käyttää todisteena …:wink:.