Alkuvuoden koteloita

Näistä voi antaa ehdotuksia, vaikka ovat ehkä hieman vaikeita. Lajitasolle ei varmaan pääse, ottamatta “kasvatukseen”, mutta jos edes jollekin ryhmätasolle :thinking:

Useita kuusen tyvellä:

Muoks: Nyt löysin, ilmeisesti hämähäkinsyöjän kotelo, ARANEIDA Hämähäkit, Mimetidae. Suomessa havaintoja kahdesta lajista suvussa Ero eli E. cambridgei ja E. furcata. Voikohan noiden tekosia erottaa toisistaan?

Haavalla, joku tullut jo ulos:

Kaatuneella haavalla, ilmestynyt nyt keväällä:

Kuusimetsässä, kaatuneella kuusella:

Muoks2: Mennee ehkä lyhdykin koteloksi, jota ei ole naamioitu eli A. proxima: Minkä otuksen munakotelo? [Agroeca cf. brunnea, ruskolyhdykki]. Talvehtiiko tuo munina(kin)? Ruskolyhdykin tod. koteloita on näkynyt kesäisin.

Nettivinkeistäkin voi kertoa, jos koteloiden tunnistamiseen on hyviä sivustoja.

1 tykkäys

Näitä koteloita ja varsinkin hämähäkeille kuuluvia näkee usein maastossa ja siitä huolimatta niistä on hyvin vähän tietoa tai kuvia tarjolla. Harrastajat keskittyvät lähinnä itse hämähäkkeihin ja tämä puoli jää hoitamatta. Nämä ovat viime vuosina alkaneet kiinnostamaan minua ja koitan opetella uusia asioita sekä etsiä tietoa. Satunnaisia kuvia on ulkomaisissa hämähäkkikirjoissa ja nettisivuilla, mutta en ole vielä löytänyt mitään paikkaa, missä näitä olisi koottu saman katon alle. Olen juuri tilannut kirjan ulkomailta mikä käsittelee ötököiden asumuksia ja koteloita ym, ei ole posti tuonut sitä vielä. Toivottavasti siinä olisi näitäkin mukana. Aloitetaan kuitenkin keskustelu. Tuon ensimmäisen olen mieltänyt Ero furcata munakoteloksi. Ilmeisesti on mahdollista erottaa toisesta lajista, mutta en muista miten. Toiseen kuvaan en osaa sanoa yhtään mitään. Voin katsoa myöhemmin kirjasta. Kolmas on ehkä Leviellus stroemi munasäkki. Netistä en kuitenkaan löydä yhtään kuvaa mihin voisin tätä verrata. Myös harsokorennot tekevät tämäntyyppistä verkkokehtoa, mutta toistaiseksi pysyn hämähäkeissä. Viimeinen on melko varmasti juurikin A. proxima. Tuo A. brunnea ei tee tikarinmuotoista munasäkkikehtoa. Muistaakseni kolmaskin laji löytyy Suomesta, mutta siitä kuulutetaan jatkuvasti, ettei munasäkkiä ole koskaan dokumentoitu tai jotain sinne päin!

Edit: Varsinkin tyhjät lyhdykkien kotelot säilyvät usein hyvässä kunnossa talven yli. Olen tarkkaillut niitä maastossa.

1 tykkäys