Amiraali [Vanessa atalanta]

Julkaisen tämän kuvan siitä ilosta, että kesä vielä palasi hellimään meitä näin syyskuun lopulla, ja että tapasin sittenkin yhden amiraalin myös tänä kesänä :heart_exclamation: :sun_with_face: Totuus on karu, sillä olen havainnut näistä täpläperhosista vain pari kolme suruvaippaa ja yhden herukkaperhosen. En ainuttakaan neitoperhosta tai nokkosperhosta. Muista tavanomaisista tutuista näin vain yhden keisarinviitan, mutta tosi runsaasti sitruunaperhosia. Ihmeellinen kesä minun kohdaltani! En ymmärrä, mistä tämä voisi johtua… Samalla tavalla olen liikkunut ympäristössäni kuin aiempinakin vuosina.

Joensuun Kiihtelysvaara 26.9.2025

Kovin on freesin näköinen yksilö. Onko tämä nyt täällä Suomessa loppukesästä kuoriutunut?

3 tykkäystä

Amiraaleja täällä Pälkänellä on ollut runsaasti. Fariinisokerimehulla amiraaleja jopa 6 kpl yhtäaikaa. Nokkosperhosia olen nähnyt vain kaksi tänä kesänä, herukkaperhosia yhden, sitruunaperhosia useita, kaksi suruvaippaa, kaksi neitoperhosta. Ilokseni tänä kesänä on ollut useita kaaliperhosia(minulle uusi laji) ja pari naurisperhosta(vain kerran yksi 2024 nähty). Uutena lajina näin myös pikkuhäiveperhosen. Asiasta viidenteen: Oletko Terttu keksinyt aikakoneen kun olet tuon amiraalin kuvannut jo huomenna?:thinking:

Kuusamossa nokkosperhosia on ollut normaalin runsas määrä, amiraaleja olen havainnut kolme. Keväällä oli todella runsaasti suruvaippoja.

– Jari

1 tykkäys

:joy: Korjasin päivämäärän. Lienen yhä ollut vähän sekaisin tästä yllättävästä kesäpäivästä!

Minulla ei auttanut perhosbaarikaan tänä kesänä. Aika jännä tuo nokkosperhostilanne.Täälläpäin oli vuosituhannen vaihteessa pitkähkö kausi, jolloin ihmettelimme, mihin nokkosperhoset ovat kadonneet. Ja sitten yhtäkkiä 2018 kesästä alkaen niitä oli aika runsaasti. Mutta nyt ei yhtäkään! Viime vuoden kesänäkään en näköjään ole ottanut yhtään kuvaa niistä…

1 tykkäys

Täällä Jyväskylässä perhosbaarissani on ollut yhtä aikaa 8 amiraalia. Keväällä näin yhden ja nyt siis monta. Tänään oli enää vain yksi - hallaa on jo ollut parina yönä. Baarilla on käynyt myös yksi suruvaippa ja kaksi neitoperhosta. Yksi nokkosperhonen oli pihalla, mutten nähnyt sen käyvän baarilla. Yhden kaaliperhosen kuvasin. Nauris ja lanttuperhosia on ollut tosi paljon - tuntuu, ettei pysty kävelemään ilman, että jokin niistä on jäämässä jalkoihin. Sitruunaperhosia oli muutama.

2 tykkäystä