Amiraali

Sitruuna-, neito- ja amiraalit lentelevät. Amiraalilla toinen(Suomessa syntynyt) sukupolvi menossa. Kait muillakin, vai? Amiraali kotipihan tyrnissä.

Aikuistalvehtivilla päiväperhosilla on vuoden toinen sukupolvi menossa. Ensimmäinen polvi oli se joka lenteli keväällä ja oli talvehtinut. Ja tämä nyt syyskesällä liikkeellä oleva sukupolvi vuorostaan talvehtii ensi talven ja lentää talven jälkeen ensi keväänä.

Poikkeuksen tekee nokkosperhonen, sillä on ainakin Etelä-Suomessa tähän aikaan jo kauden kolmas sukupolvi menossa, sillä lajilla oli keskikesällä hieman ennen juhannusta kuoriutunut talvehtimaton kesäpolvi. Tuo nokkosperhosen kesäpolvi alkaa etelässä olla jo aika säännönmukainen ja runsas.

1 Like

Noita nokosperhosiakin on näkynyt vielä viikko sitten. Ymmärsin että amiraalit ovat muuttajia ja ensimmäinen polvi tulee muuttamalla Suomeen ja tämä toinen syntyy täällä Suomessa.

Juuri noin se menee amiraalin kohdalla. Suomessa ollaan siis täysin etelästä vaeltavien amiraalien varassa koska se ei täällä pysty talvehtimaan, samoin on ohdakeperhosten laita, joita ei tänä vuonna juuri ole näkynytkään.

1 Like

Onko koko Suomen laajuinen neitoperhosten ja nokkosperhosten vähyys? Katselin Lajin havaintoja, niin havaintoja on paljon vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Vai johtuuko tolpan pienuus siitä, ettei kaikkia havaintoja ole vielä kirjattu? Minulla on ollut keväällä yksi neitoperhonen, muttei nyt syksyllä. Nokkosperhosen näin heinäkuussa, muttei nyt syksyllä. Kolme amiraalia on ollut pihassa, mutta viime perjantain ukkosmyrskyn jälkeen enää 1. Nauris- ja lanttuperhosia taas on ollut enemmän kuin muina vuosina.

Lounaassa neitoperhosta on ollut tänä vuonna ainakin omilla havaintopaikoilla vähemmän kuin yleensä, itse asiassa keväällä en nähnyt yhtään yksilöä ja kauden ensihavainto lajista tuli vasta toisesta sukupolvesta, jota sentään oli kohtalaisesti.

Nokkosperhosta oli keväällä vähän (johtuen ilmeisesti parista takatalvesta lennon jo alettua), mutta kesä- ja loppukesäpolvea on ollut todella hyvin.

Aikuistalvehtivissa täpläperhosissa (Nymphalidae) olen huomannut, että ne voivat loppukesällä yhtäkkiä ilman selvää syytä kadota, vaikka niitä olisi ollut runsaastikin lennossa. Ilmeisesti jokin tietty tekijä sääoloissa tms. saa niillä “talvehtimismoodin” päälle ja ne katoavat piiloihinsa, vaikka säät olisivat vielä viikkokausia suotuisia lentämiseen.

Tiedä sitten noista amiraalien polvista. Ainakin tv dokumentti väitti, että ohdakeperhosella on KUUSI polvea vuodessa! 3 lentää pohjoiseen ja 3 etelään. Eikö sitten amiraalilla?

Minäkin näin muistaakseni vasta tänään ensimmäisen neitoperhosen?

Minä olen kyllä nokkosperhosia nähnyt melko paljon, mutta keväällä näin vain yhden ja senkin reilusti ennen lumien sulamista. Jo nyt on alkanut ulkovarasto kattoon ilmestyä, eilen laskin jo yhdeksän nokkosperhosta roikkumasta katosta.
Neitoperhosia olen nähnyt vain kaksi, yhden keväällä ja toisen loppukesästä.
Ainakin yksi amiraali on lennellyt silloin tällöin pitkin pihaa.

Tänä vuonna olen ollut todella hämmästynyt tuttujen päiväperhosten yllättävästä puutteesta pihapiirissäni täällä Pohjois-Karjalassa. Vuosi vuodelta olen kuvannut ainakin 2016 lähtien runsaasti esim. herukkaperhosia, amiraaleja, suruvaippoja ja nokkosperhosia. Joka vuosi myös muutamia neitoperhosia. Erityisesti nokkosperhosista olen iloinnut, kun ne monen vuoden tauon jälkeen taas ilmestyivät puutarhaani. Perhosbaari on pysynyt vailla vierailijoita tänä kesänä. Olen heinäkuun lopulla 2024 kuvannut tasan yhden herukkaperhosen ja nähnyt lentelemässä neljänä eri päivänä vain yhden suruvaipan. Siinä kaikki! Ei siis ainuttakaan nokkosperhosta, amiraalia tai neitoperhosta tänä kesänä… :cry: Kesäsäähän on ollut mitä parhain. Ei kai korkeat lämpötilat perhosia pitäisi haitata. Mistähän tämä outo puute mahtaa johtua? Sitruunaperhosia olen havainnut normaalisti ja keisarinviittojakin reilusti, joskaan ei yhtä runsain määrin kuin esim. kesällä 2023.

1 Like

Ei aikuistalvehtijoiden kannata loputtomasti liikkua syyskesällä, koska se tärkein vaihe eli lisääntyminen tapahtuu vasta keväällä. Talveksi kerättyjä varastoja turha kuluttaa loppuun ja itseään altistaa saalistajille.

Toni

1 Like

Ei kai kesäpolvi voi kuoriutua ennen juhannusta? Sillon kuoriutuu talvehtijoiden jälkeläiset, minun käsitykseni mukaan kesäpolvi on se elokuun alussa kuoriutuva kakkospolvi, nykyään varmaan jo heinäkuun puolella. Herukan kesäpolvi on Suomessa hyvin harvinainen, ja on myöhäsyksyllä, jos on. ali

Ok, en ole varma noista sukupolvien oikeista nimistä. Jostain vain olin saanut käsityksen, että se vuoden keskimmäinen sukupolvi olisi kesäpolvi nimeltään. Sehän esiintyy ainoana kolmesta kalenterivuoden aikana esiintyvästä sukupolvesta pelkästään kesällä, kun saman vuoden aikana lentävät muut sukupolvet talvehtivat, joko ennen kesää tai kesän jälkeen.

Juu, aika hämääviä. En minäkään käytä kesäpolvi-nimitystä, kun siitä tuntuu olevan erilaista käsitystä. ali