Ampiaisia miljoonia?

Noin kahden viikon aikana, meni minne päin tahansa metsässä, niin ampiaisten tasainen humina kuuluu kuusi- ja mäntymetsissä. Niitä on runsaasti myös nurmikoilla ruokaa hakemassa. Niitä on varmaan jo täällä Luopioisissa pelkästään miljoonia? Mahtaakohan tuo ampiaisten valtava määrä johtua erittäin kuivasta kesästä? En muista että koskaan olisi ollut näin valtavasti ampiaisia.Ovat kylläkin jo vähenemään päin. Täällä Luopioisissa moni maakaivo on kuivunut sateden puutteesta. Olen kirjannut sademääriä ylös: Toukokuu 0 mm. Kesäkuu 29 mm. Heinäkuu 70 mm. Elokuu(tähän päivään mennessä 38 mm). Vain siis heinäkuussa on tullut normaali määrä sadetta?

Tuohon samaan huminaan olen minäkin kiinnittänyt huomion heinäkuun lopulla ja elokuun alkupäivinä. Nyt on jo hiljaista. Tässä lähitienoilla tein humina -havaintoja lehtikuusten ja tavallisten kuusten kohdalla ja ne olivat kaikki isokokoisia puita. Ei ne niin aikaisin kai olleet pesistä häädettyjä kuhnureita? Ensin tuijottelin ylöspäin nähdäkseni, olisiko siellä jonkun mehiläistarhurin karkulaisia, mutta mitään ei näkynyt.

1 tykkäys

Luulen että ovat maan alla pesiviä ampiaisia koska niiden halkaisijaltaan 5-7 cm sisäänkäyntejä ampiaisineen löytyy useita. Eli mehiläishaukoilla on olleet kissanpäivät tänä kesänä? Nimenomaan suurten kuusien luona pörräävät. Luulen että ampiaiset hakevat neulasten väleistä syötävää? Esim. hyttyset piiloutuvat kuusenneulasten väleihin, varmaan moni muukin itikka? Huminaa(joka on jo pienentynyt) ei selitä yksittäiset mehiläisjoukot, sillä noita ampiaisia on laajoilla laajoilla alueilla. Esim. tuossa 1 km päässä on yhteislaiturimme rinnerappujen vieressä maa-ampiaisten kaivama noin 7 cm halkaisijaltaan oleva tunneli maan alle ja sieltä lähtee ja sinne menee koko ajan ampiaisia(nyt jo vähemmässä määrin). Minne vain on metsässä meneekin(myös mäntymetsässä) kuuluu ja näkyy ampiaisia. Myöskin niitä on lyhyeksi leikatuilla nurmikoilla runsaasti.

pe 23. elok. 2024 klo 17.21 Terttu Sepponen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:

Täältäkin saman kaltaisia havaintoja. Suurten kuusien luona koko ajan humina kuulunut heinäkuun lopulla ja kun tarkemmin katsoi niin huomasi ampiaisia siellä täällä, mutta nyt ovat jo hiljenneet. Samoihin aikoihin hiljenemisen kanssa kuusikkoon ilmestyi isohko sekaparvi hyönteissyöjiä. Lienevätköhän ne olleet asialla.

1 tykkäys

Omien tietojen perusteella itäsuomessa ja erityisesti keskisuomessa on molemmilla lajeilla piha-ampiainen ja räystäsampiainen ollut erittäin runsaasti tai runsaasti pesiä. Miksipä ei muillakin ampiaislajeilla olisi ollut hyvä vuosi.

1 tykkäys

Minulla ampiaisia syövät ukonkorennot. Niiden lentoaika on elokuusta lähtien, joten ampiaiset ovat vähentyneet (toki niitä kuoleekin jo tähän aikaan muutenkin). Sudenkorentojen perässä tuli pari päivää sitten nuolihaukka. Ravintoketju selkeä.

1 tykkäys

Meilläkin tuossa Kukkian rannalla nuolihaukka pyydysteli ukonkorentoja.