Ampiaisia sisätiloissa

Asun vanhassa puutalossa Ahvenanmaan Getassa. Minulla on ollut koko syksyn aikana tupa täynnä ampiaisia. Ne vaikuttavat olla väsyneitä ja sekaisin, piiloskelevat ja lentävät sikin sokin. Olen saanut pistoksenkin. Pääsen ulos noin kymmentä joka päivä. Onko tämä joka vuoden vaellus tavallista? Mistä ne tulevat? Milloin ne usein kuolevat? Joku tietää?

Kuulostaa piha-ampiaisilta(Vespula vulgaris). Oma havainto töiden kautta on osoittanut tältä syksyltä että erittäin suurikokoisia pesiä on ollut kiinteistöjen rakenteissa pitkälle syksyyn. Ilmeisesti koko vuosi on paikoittain ollut piha-ampiaisille suotuisa ja lämmin syksy myöhästyttänyt uuden sukupolven parveilulennon. Parveilun tapahduttua pesän työläiset jäävät hiljalleen kuolemaan ja monesti niillä on reitti sisälle jolloin niitä voi tulla sisälle lämmön houkuttamana useita satojakin.
Oletko nähnyt että ulkopuolella olisi vielä lentoliikennettä sisälle ja ulos?

Vaikuttaisi kyllä siltä, että talosi rakenteissa on pesä. Jos sisätiloihin eksyy noinkin paljon ampiaisia, kannattaa pyytää ammattilainen siirtämään pesän pois.

Piha-ampiaisten ollessa kysymyksessä pesän poisto ei ole monestikaan mahdollista koska pesän poisto aiheuttaisi niin isot purkutyöt/kustannukset. Pesiä ei siirretä vaan ne tuhotaan.

Kiitos vastauksenne. Tein kierros talon ympäri äsken, ja näin se paikka katon varrella mistä ne tulevat sisään taloon. Siellä oli vilkas liikenne. Minulle tämä ampiasongelma ei ole uusi juttu, on ollut näin muita syksyjä paitsi tämän. Joskus on, kuten tänä vuonna, enemmän ampiaisia. En tiedä jas on mahdollista laita luukku talonreiän päälle tai sitten yritä katsoa mistä ne tulevat sisätiloihin. Vaikutta olla aika hankalaa estää niitä pesemään sinne kun nyt kyseessä on vanha puutalo.

Onko näin että kaikki “työläiset” (urokset) kuolevat myöhemmin syksynä ja että vaan se kuningatar talvehtii? Tämä “ongelma” esiintyy vaan syksyllä. Kuinka kauan ne lentävät vielä tänä kausina?

Kaikki muut kuolevat syksyllä paitsi pesän tuottamat uudet kuningattaret jotka kukin talvehtivat yksinään ja aloittavat löytämässään paikassa uuden pesän rakentamisen.

Itsellä myös vanha puutalo ja ollut samankaltaisia ongelmia joskus. Jouduimme myrkyttämään. Ja ahkera, toistuva myrkyttäminen siitä kohtaa mistä ampiaiset menivät talon rakenteisiin auttoi ja ampiaiset saatiin hävitettyä. Tämä tosin vaati toistuvan käsittelyn useaan kertaan, monena päivänä.

Kiitos. Milloin on sopiva aika aloittaa se myrkyminen? Pitäisi olla joku ammattilainen joka suorittaa sitä?

Kaikista parasta on tehdä torjunta illalla kun kaikki yksilöt ovat pesässä.
Minusta tälle vuotta torjunta on lähes tarpeeton koska kuolevat muutenkin aivan kohta koska luonto ei tarjoa enää ampiaisille ravintoa. Tärkeämpää olisi selvittää kohta josta tulevat sisään ja tukkia se.

Minulla ei ole ollut tähän mennessä piha-ampiaisista mitään ongelmaa, mutta tiedän, että syksyn tultua toimettomiksi joutuneet ja kuolemaan tuomitut työläiset usein pyrkivät sisätiloihin. Kymmenet ja jopa sadat ovat todella ikävä määrä! Vanhan kotitaloni ullakolle on joka kesä vilkas ampiaisliikenne. Kuumalla ne leyhyttelevät siellä siipiään tuulettaakseen. Hurina vain kuuluu ulospäin. Minulla on nyt hirvenmetsästysvieraina poikani ja hänen kaksi hirvikoiraansa. Niistä Simo kunnostautui eilen illalla ja tänään aamupäivällä jahtaamaan matolla pörrääviä, jo huonokuntoisia ampiaisia. Se yritti ottaa ampiaisen suuhunsa, mutta pelkäsi sitä ja hyppäsi syrjään. Hyvä niin, ettei saanut pistosta. Otin nämä kuvat tämänaamuisesta yksilöstä. Minun ongelmani on nyt ymmärtää, mistä ihmeen kolosta ampiaiset tulevat välikatolta sisätiloihin…

Joensuun Kiihtelysvaara 14.10.2024