Ei varmaankaan rusokääpä plus toinen tunnistamaton Suomussalmelta [todnäk pinovyökääpä, toinen laji ei selvinnyt]

Kuvasin viime kesäkuussa Suomussalmella vanhassa metsässä mäntypuulta tällaisen kääpäryhmän. Ilmeisesti näytettä ei ole tallessa, joten täytyy koittaa tunnistaa se kuvasta. Jossain määrin muistuttaa rusokääpää Pycnoporellus fulgens, mutta ei ole yhtä punertava kuin kuvissa yleensä. Samalla rungolla kasvoi toisen kuvan kääväkästä. Kantokääpä saattaisi olla tuossa ylemmän kuvan oikeassa laidassa.

Ekasta kuvasta nousee minulle ensimmäisenä mieleen pinovyökääpä. Käävän itiöemät ovat mahdollisesti jo vanhoja. Tämä on nyt vain polemiikkia keskustelun avaamiseksi. Ehdottakaa jotakin muuta.
Tuo kääväkäs voisi olla jotakin muutakin. Minulle tulisi kuvan perusteella mieleen ensimmäisenä vanhentunut ruso-orvakka. Siinä on vain se ongelma, että puulaji pitäisi olla haapa? Männyllä lajia en ole itse koskaan nähnyt!

Olen varmaan itsekin ajatellut metsässä pinovyökääpää tms. ihan tavallista lajia, kun en ole ottanut näytettä talteen. Mutta se kasvaa ilmeisesti vain lehtipuilla. Odotetaanpa muita kommentteja siis. :slight_smile:

Jonkun ylivuotisen rusokäävän olen nähnyt ja ne ovat olleet hätkähdyttävän punaisia. Minullekin tuosta tulee mieleen pinovyökääpä. Onkohan tuo maapuu varmasti mänty? Tuollaisten kaarnattomien maapuiden tunnistaminen on ainakin minulle hankalaa. Kuvan maapuu on kuitenkin aika lailla sammaloitunut mikä ei ehkä viittaa mäntyyn?

Kieltämättä pinovyökääpä vaikuttaa mahdolliselta ulkonäön perusteella. Rusokääpään en usko. Puulaji jää epävarmaksi tässä tapauksessa.
Ylivuotiset itiöemät voivat olla hyvinkin poikkeavia ulkonäöltään.
Orvakka voisi olla joku Phanerochaete laji, esim. P. laevis, mutta sen määritys vaatisi skooppauksen.

Puulajin suhteen on ehkä vielä toivoa, sillä minulla löytyy kauempaakin otettu kuva. Minusta näyttää männyltä, tosin myös järeän haavan runko on alaosasta joskus hämmästyttävän mäntymäinen.

1 tykkäys

Joo vaikeaksi menee. Edelleen kuitenkin näkisin puulajin haapana. Silloin ehdottamani vanhentunut ruso-orvakkakin sopisi kuvaan. Toki varmistus vaatisi, kuten Mattikin totesi skooppauksen. Kaikiaan nämä ovat pelkkiä arvauksia kuvan perusteella.

Kiitos teille kaikille pohdinnoistanne. Taitaa todella olla haapa tuo puulaji, mutta tarkemmat lajimääritykset jäävät odottamaan mahdollista näytteen hakua. :slight_smile: