Erikoinen valkoinen vinokas

Kuvasin tämän 11.10.2018 Helsingin Kivinokasta. Massiivisen kuusen kannon sahauspinta siinä nilavyöhykkeessä oli näitä täynnä ympäri koko kannon. Oli kovasti omanlaisensa sekä ulkonäön että kasvutavan perusteella, samanlaista ei ole tullut aiemmin vastaan. Lajia en osaa arvailla, kun saisi tämän edes sukutasolle määritettyä.

Lähtisin Pikkuvinokkaasta (Panellus mitis)

1 tykkäys

Kun on pikkunen, valkoinen vinokas ja kasvaa kuusella niin pikkuvinokas tulee kyllä mieleen. Sitä näkee yleisesti loppusyksystä ja alkutalvesta kuusen risuilla ja maapuiden oksilla. On sitä tullut kuvailtua kun on aika kaunis sieni ja pysyy siistinä vaikka talvi painaa päälle. Tämä nyt oli habitukseltaan ja kasvupaikaltaan erikoisempi versio mutta ehkäpä tuo kannon sahauspinnalla kasvaessaan näyttää vaan erilaiselta. Nämä olivat myös hyvin pieniä ja niitä oli sadoittain, siksi vähän tuumailin että josko olisi kyseessä joku toinen laji.

Mun ehdotus on korvavinokas, Pleurocybella porrigens.

1 tykkäys

Karin ehdotus on kannatettava. Pleurocybella porrigens korvavinokas on minulle täysin uusi laji. Esiintyminen Etelä-Suomessa hyvin pienellä alueella, joten tämä mahdollisuus kannattaa ehdottomasti myös selvittää. Samaa näköäkin kyllä löytyy!

Kiitoksia kummallekin. Minulle tuo korvavinokas on myös tuntematon laji enkä osaa arvioida ehdotusta vaikka saattaa hyvinkin olla oikein. Kokoluokka kyllä vähän askaruttaa.

Kyllä tuo on Panellus mitis. Pleurocybella porrigens on isompi sieni ilman jalkaosaa, koko korva on täynnä helttoja alhaalta ylös. P. porrigens kasvaa järeällä puulla, tyypillsesti kannoilla, kun taas P. mitis on tyypillisesti ohuilla risuilla vaikkakin tässä tapauksessa näin ei ole.

1 tykkäys