Kuvasin tämän viime joulukuun alussa Träskändan puistossa
ja saman kasvuston nyt viime viikolla
Sienioppaassa sanotaan sekä koivu- että osterivinokkaasta että ovat monimuotoisia. Onkohan jotain yksiselitteistä makrotuntomerkkiä josta koivu- ja osterivinokkaan erottaa toisistaan.
Pöllit ovat lehtipuuta, tarkka puulaji ei ole tiedossa.
Kävin vielä tutkimassa näitä. Pari kuvaa alapuolelta ja mallosta
Tuoksu oli miellyttävä ja maku oli hyvä tuoden selvästi mieleen ryöpätyn kalvashaaparouskun maun. Lakit olivat pinnaltaan kuivia, eivät siis lainkaan limaisia, vaikka keli oli hyvin kostea ja lähes tihkuinen.
Puulajit tässä pöllikasassa ovat ainakin lehmus ja poppeli. Sienien kasvualustasta en osaa tuon tarkemmin sanoa.
On varmaan aika epätodennäköistä että kyseessä olisi kaksi eri lajia. Onkohan näiden määrittäminen hyvin vaikeaa ilman mikroskopointia? Itse olen tätä mutusteltuani alkanut taipumaan osterivinokkaan puoleen. Osterivinokkaan puolesta puhuu ainakin vahvasti ajankohta eli myöhäinen syksy.
Jos tarkkaa lajia ei kuvista saa irti niin olisiko tässä oikein kirjata nämä muodossa Pleurotus ostreatus complex tai coll. tms?
Jos olisin täällä keskisessä Suomessa, tuon näköiseen vinokkaaseen törmännyt olisin määrittänyt sen koivuvinokkaaksi. Etelä-Suomessa on osterivinokas, joka ehkä sotkee hieman kuvioita. Sitä lajia olen kuvannut vain kerran Raaseporissa. Kasvoi jalopuussa ja oli värisävyltään huomattavasti tummempi. Vielä eilen näkyi maastossa yleisesti tuoreita koivuvinokaskasvustoja Rautalammilla. Ehkä joku kertoo enemmän, tämänkin lajiparin erottavista yksityiskohdista?
Kiitos Esko. Itse kirjasin viime joulukuussa tuon koivuvinokkaaksi mutta nyt olikin tuollaista osterivinokasmaista kasvustoa joka sai epävarmaksi lajista. Ajattelin että kyllähän nuo varmaan pystyy maastossa erottelemaan kun sienioppaissa sun muissa aina kerrotaan miten ne erotetaan ilman mitään vaikeusmainintoja.
Lueskelen usein tälläistä sivustoa Pleurotus pulmonarius (MushroomExpert.Com) ja siellä on tätä pikkusen avattu. Eli osterivinokas ryhmään taikka kompleksiin kuuluu kolme lajia - koivuvinokas, osterivinokas ja poppelilla kasvava Pleurotus populinus jota varmaan poppelivinokkaaksi voisi kutsua. Tässä pöllikasassa kasvoi poppelihelokkaa ja aloin tuota poppelivinokastakin miettimään, mutta sitä ei ole laji.fissä listattuna ja taitaa kasvaa vain amerikan mantereella. Tuossa saitissa kerrotaan että koivuvinokas olisi varhainen (elo-syys) ja osterivinokas myöhäinen ja nämähän on nyt kuvattu loka-joulukuussa. Samaten koivuvinokkaan ei pitäisi nettitietojen ja kuvien mukaan olla noin tumma lakiltaan. Sienet ovat myös isokokoisia mikä tukee kait osterivinokasta. Mutta Sienioppaassa kerrotaan sitten ihan toista tarinaa tästä lajiparista. Elikkä en nyt enää tiedä kummasta lajista on kyse ja voidaanko näitä edes tunnistaa luotettavasti maastossa. Ilmeisesti lajipari on hankala?
Kyllä ne varmaan hankalia ovat! Uskon kuitenkin, kuten kaikissa muissakin tilanteissa kokemukseen, joka lienee paras opettaja. Olen kuvannut usein sientä alun napista lähtien, aikuisikään saakka ja huomannut sen antavan paremmin tunnistusapua, kuin moni muu toimintatapa. Aikaa siinä menee, pitää käydä usein samalla paikalla ja kuvata taas uusi kasvu yhä uudestaan! Vaikeaa on usein myös löytää samalle paikalle, jos i.e on keskellä korpea! Silloin tietenkin kuvauksetkin jää! Mielenkiintoista se on silti! Mainitsemastasi poppelivinokkaasta, se taitaa olla sama laji kuin haapavinokas?
Itse uskon että ovat nimenomaan osterivinokkaita - ja sellaisina olen niitä tuolta joskus jopa ruokasieniksi kerännyt. Fungan Pleurotus-määrityskaava menee siten, että ensin tarkastellaan onko seitinjätteitä vai ei. Jos ei ole (kuten tässä), vaihtoehtoja on vain koivuvinokas ja osterivinokas sekä Pleurotus cornucopiae, jolla heltat jatkuvat uurteina pitkälle jalkaan. Tätä viimeistä lajia ei ole meiltä kaiketi tavattu.
Osterivinokas on tummempi, myöhäisempi ja kookkaampi kuin koivuvinokas, joten siksi se.
Toki tämä on taksonomisesti hankala ryhmä, enkä tiedä onko Funga Nordicassa nyt sen viimeisin tilanne. Mikroeroja koivu- ja osterivinokkaalla ei juurikaan ole, joten hyvin läheisiä lajeja lienevät keskenään.
1 tykkäys