Excel-taulukot

Hei! Olen ihan aloittelija luonnon tutkimisessa. Minua kiinnostaa tietää tutkijoiden tekemistä Excel-taulukoista, miksi niitä tehdään, mihin se auttaa ja minkälaisia tietoja niihin kerätään? Julkaistaanko niitä ja mistä niitä voi katsella, jos voi?

En ihan ymmärrä mitä kysymyskelläsi tarkoitat. Erilaisissa tutkimushankkeissa kerätään esim. luontohavaintoja monilla eri tavoilla. Kattavin tietolähde on Laji.fi-portaali, mutta Suomessa on paljon yksittäisiä tutkijoita, tutkimushankkeita ja joitakin isompiakin tietojärjestelmiä, joiden havaintoja ei siellä (ainakaan vielä) ole.

Mikko / Lajitietokeskus

Niin, no tarkoitan juuri sitä lajitietojen taulukoimista. Moniinhan asioihin sitä varmasti tarvitaan, sitä tietoa, varmaankin lajien suojelemiseen. Ja varmaan se vaihtelee sen mukaan mitä tutkitaan yhden lajin tietoja vai tietyn alueen lajirikkautta. Osaan itseasiassa vastata omaan kysymykseeni nyt kun vähän mietin. Ehkä vähän tyhmä kysymys. Mutta minua auttaisi jos näkisin erilaisia valmiita excel-taulukoita, esimerkeiksi siitä mitä ja miten mitäkin tietoja juuri lajien tutkimisessa kerätään. Minulla on nyt se käsitys että niitä on tänne sivustolle tallennettu. Miten niitä pääsisi katsomaan? Ja toki itsekin koitan tutkia koko sivuston toimintaa, mutta tämä on aika monimutkainen.