Haavikon pahkuloita

Käväisin tänään suosikkihaavikossani ja sieltä löytyi paljon pahkuloita (Typhula). Näiden kolmen lajin lisäksi oli myös muita, mutta en vielä ehtinyt niihin tarkemmin tutustua.

1. Siimapahkula, Typhula phacorrhiza
Olen aiemmin samaisessa paikassa nähnyt pieniä, kovia ja litteitä kiekkoja kiinnittyneenä maassa oleviin lehtiin. Aluksi löysin valkoisia kiekkoja, myöhemmin ruskeita (oletan, että olivat samaa tavaraa, vaan ajan myötä vaihtaneet väriä).
Nyt niiden identiteeti on selvinnyt: ovat siis siimapahkulan alustapahkoja. Haavikon pohja oli näitä täynnä. Rihmanuijakas on samankaltainen, mutta sillä ei käsittääkseni ole alustapahkoja.

2. Punajalkapahkula, Typhula erythropus
Näihin olen törmännyt tänä syksynä parissa muussakin paikassa. On ilmeisesti yleinen laji, tykkää lehtiruodeilla kasvaa.

3. Typhula capitata?
Aiemmin järviruo’olta löytämiäni pahkuloita arvelin tuoksi lajiksi, ilmeisesti virheellisesti. Jospa tällä kertaa olisi capitata kyseessä? Nämä kasvoivat lehtiruodeilla, isoimmat olivat pituudeltaan sentin luokkaa. Skopianäkymässä jalan pinta oli täynnä ± sukkulamaisia kystidejä, nupissa oli paljon pieniä kiteitä. Sinkilöitä löytyi, itiöitä taas ei.

Kuvailin viikonloppuna tuollaista siimapahkulaa/rihmanuijakasta. Ajattelin että se on rihmanuijakas mutta jäin ihmettelemään sen kaksivärisyyttä, elikkä oli juuri samanlainen kuin sinullla - selkeärajainen tumma alaosa ja vaalea yläosa. Mitään pahkoja en kuitenkaan huomannut, mielestäni kasvoivat suoraan maatuvilta lehdiltä. Niitä oli satoja siinä muutaman neliömetrin alalla, kokoluokka siinä viitisen senttiä. Tämä pahkajuttu on minulle täysin uutta.

Tuota punajalkapahkulaa tuli myös kuvailtua viikonloppuna ja tänään löysin sitä myös. Haavan- ja vaahteran lehtiruodeilla se ainakin kasvaa. Selkeästi punertava jalan alaosa ja valkoinen yläosa. Kun konttaa karikkeessa niin sitä tuntuu löytyvän aika helposti elikkä itsekin arvelisin sen olevan hyvin yleinen laji, vaikkakin pienenä jää helposti huomaamatta, kokoluokka max 2 senttiä ja enimmäkseen alle sentin.

1 tykkäys