Hangokkaan toukka, laji? On isohangokas

Tällainen löytyi 16.07.2023 Vantaa Pyymosasta. En saanut varmuutta lajiin, koivu - vai haapahangokas? Voisiko joku auttaa määrityksessä.

3 tykkäystä

Mielestäni isohangokkaan – Cerura vinula - toukka.

T. Jussi

Kiitos, sehän se onkin.

Mikä tämä sitten on? (Tiedän vain, että se EI ole valkohangokas.) Ulokkeet peräpäässä ovat harmaat.

Löysin hänet 18.7.2023 Piikkiöstä.

Koteloitumaan rupeava Cerura vinula.

1 tykkäys

Tämäkin on Isohangokas (Cerula vinula).

Toukka on tunnistettavissa seuraavan linkin kuvista: Moth: Puss Moth - Wild Flower Finder

Löytämäni yksilö kulki asfaltilla (löysin tämänkin ajaessani autolla) ja päästyään kuvassa olevaan purkkiin, ryhtyi heti valmistelemaan koteloitumista. Se ei häiriintynyt automatkasta, vaan oli puolessa tunnissa verhonnut itsensä lähes kokonaan; jätin yöksi autoon, ja amulla kun kävin hakemassa pois, kaarnan pintakerroksessa erottui vähäsen kotelokopan rihmaa. Olin jo purkamassa koko höskää, koska epäilin, että toukka on karannut purkin kannen ilmastointirei’stä - kotelo on todella hyvin naamioitunut! Nyt kysymys kuuluu, mitä teen sille? Koska laitan jääkaappiin?

Kiitos! Annanko sen olla ulkoilmassa, varjossa, pari päivää ennen kuin siirrän jääkaappiin, jossa ajattelin talvettaa?

Kyllä se saa olla pidempään kuin pari päivää. Näissä kasvatuksissakin on useampaa koulukuntaa. Osa suosii jääkaappia, osa kellaria ja osa esim. hankea. Näin ollen en uskalla itse kovin eksplisiittistä ohjetta antaa, mutta itse ehkä pitäisin ulkona syksyyn asti (ei tietenkään halloihin asti). Saat varmasti kokeneemmilta toukankasvattajilta järkevämpiä ohjeita. Sen verran pitää huolehtia, että ulkona ollessa eivät linnut pääse käsiksi kotelokoppaan, sillä ne saattavat hyökätä.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Kellari kuulostaa hyvältä - en tullut sitä edes ajatelleeksi, vaikka omasta pihasta ja maakellarista haaveilenkin moneen tarkoitukseen.

Laitan purkin ulos, vaikka pensaiden suojaan ja ämpäriin jossa on hiekkaa, jotta purkki ei kaadu (harakat ainakin ovat uteliaita, ja saattaisivat tosiaan repiä pienemmän purkin). Sateeltakin täytyy suojata… tai purkin täytyy olla vettä läpäisevä.

Pidin yhtä hangokasta edellissyksynä ulkona aika pitkään, mutta en yhtään muista, milloin siirsin sen jääkaappiin. Itse asiassa… tieto löytyy kuvista: 7.11.2021. Mutta tuo on hyvä ohje, että ennen halloja. Ennen yhtäkään pakkasyötä.

Nyt täytyy tehdä valmiiksi purkkeja, joissa on hiekkaa ja kariketta, niin että voin toukkia löytäessäni vain laittaa ne purkkeihin! Keväällä vien kotelot samaan paikkaan, josta toukat löysin.

Loistauteja en halua levittää. Mitä teen, jos löydän toukan, jonka pinnalla on loiskärpäsen muna? (Yleinen ongelma kaupunkialueella löytyvistä toukista.) Olen miettinyt neulan kuumentamista liekillä ja munan polttamista, mutta en tiedä, miten kärpänen kehittyy ja onko kärpäsen munan kuoren alla enää mitään siinä vaiheessa, kun toukka vaeltaa.

Jos sinua kiinnostaa, niin tästä linkistä löydät tarinaa minun isohangokkaan toukkien kasvatuksesta. Eriskummallisia toukkia [Cerura vinula, isohangokas] - Selkärangattomat eläimet / Perhoset - LAJI.FI-foorumi Se on pitkä juttu, mutta vierittämällä loppuun löytyy koteloitumisvaiheen tarina. Loppujen lopuksi tässä kävi surullisesti. Molemmat kotelot menehtyivät. Ilmeisesti en osannut huolehtia kosteustasapainosta. Mutta kylläpä oli mielenkiintoinen kokeilu! :heart_eyes:

1 tykkäys

Aivan, se on tuo sama… Hyviä kuvia!

Nyt tunnistan iso- ja valkohangokkaan toukat.
Kiinnostaa selvittää vielä muiden hangokkaiden toukkien ulkonäkö.

Minun käsitykseni Koivuhangokkaan (Furcula bicuspis ) toukasta:

Eli selkäosassa on epätasaisesti keltaista, oranssia ja punaruskeaa (ei pitkittäissuuntaista juovaisuutta, kuten isohangokkaalla). Ja kun se erottuu toukan vihreästä osasta valkoisella reunalla - ilmeisesti toukan ollessa jo lähes täysikasvuinen, - tämä valkoinen reuna on “porrasmainen”.

Käsitykseni Haapahangokkaan (Furcula bifida) toukasta:

Eli 1) tummat alueet selässä ovat erillisiä, ja 2) ko. tummien alueiden sekä vihreän alueen välissä on jännä kontrasti, täysikasvuisellakin toukalla.

Pajuhangokas (Furcula furcula):

Hm… Eroaako haapahangokkaasta siten, että selkäalue on paljon tummempi, erittäin tumma (täysikasvuisella toukalla)? Ja tumman alueen reunassa ei ole erillistä selvää kontrastia, vaan koko tumma alue muodostaa vähäisen kontrastin keltaiseen reunaan.

Valkohangokas (Cerura erminea):

Tunnusomaista valkoinen pystysuora juova toukan keskiosassa.

Tulkitsinko oikein?