Hanhikkilaji

Olisiko Potentilla argentea var. demissa, rentohopeahanhikki. Kallionkolossa koko n. 10 cm

Hei! Se on hoikkahopeahanhikki (Potentilla argentea). Sen muunnosta en uskalla aivan satavarmasti sanoa, mutta niistä kahdesta vaihtoehdosta tämä minusta näyttäisi ketohopeahanhikilta (Potentilla argentea var. argentea). Joku muu vahvistakoon tämän.

Saisinko tähän vielä lisää kommentteja. Minusta tuo näyttää rentohopeahanhikilta Potentilla argentea var. demissa. Haarautuu jo tyvestä, lehdet hampaisia. Kuvien pitäisi toki olla parempia.

Minä päättelin sen ketohopeahanhikiksi sillä perusteella, että lehdykät ovat lyhyitä ja 5-7-hampaisia (Suuri Pohjolan kasvio). Tässä tosin ainakin Retkeilykasvion mukaan pitäisi tietää, ovatko nuo lehdet alempia vai ylempiä varsilehtiä. Lisäksi keskilehdykän ehytlaitainen tyviosa on noin 1/2 lehdykän pituudesta. Rentohopeahanhikilla sen pitäisi olla 2/3 (Retkeilykasvio). Kuvissasi tuo ehytlaitainen tyviosa ei minusta ole ainakaan 2/3 lehdykän pituudesta. Eli minä olen edelleen ketohopeahanhikin kannalla. Toivottavasti joku muukin vielä antaa arvionsa. Minä itse en erottele hopeahanhikkien muunnoksia, lajitaso riittää, koska varsinkin tuon toisen lajin muunnoksissa tulisi ongelmia. Lajeja onkin nykyisin vain kaksi.

Voit olla oikeassa, mutta varmuus muunnoksen nimeämiseksi vaatisi lisää kuvia. Jos lisää kommentteja ei tule, merkkaan tämän itselleni hopeahanhikiksi sp.

Mikset nimeäisi sitä hoikkahopeahanhikiksi? Se se ainakin on, oli muunnos kumpi tahansa.