Mikä Geum? [Potentilla norvegica, peltohanhikki]

Olen tänä kesänä kuvannut myös kasveja omaksi ilokseni. Luulin tätä ilman muuta kyläkellukaksi, kunnes aloin katsella sen kukkia tarkemmin - ja hämmennyin. Taannoin täällä foorumilla oli esillä Geum rivale x urbanum, mutta ei tämä mielestäni siltäkään näytä. Kasvupaikka oli kävelytien kuivalla pientareella.

Joensuun Kiihtelysvaara 2.7.2019

Kannattaa katsella sieltä hanhikkien suunnalta. Kolmilehdykkäisiä ei ole montaa, jätän sinulle tarkan tunnistamisen ilon.

Kiitos, Henri. Ennen kuin muutan otsikkoon, kysyn varmuuden vuoksi, onko siis kyseessä peltohanhikki (Potentilla norvegica)? Sitä kun jumittuu johonkin yhteen, niin toinen - vaikka tuttukin - laji pyyhkiytyy pois mielestä. :smirk::roll_eyes:

Eiköhän ole peltohanhikki. Toinen osittain kolmelehdykkäinen hanhikki on huhtahanhikki jonka alimmat lehdet ovat 5-lehdykkäisiä. Tuosta pikkukuvasta katsoen näyttäis olevan kauttaaltaan kolmelehdykkäistä eli peltohanhikki.

Olen samaa mieltä kanssasi. Tämä pähkäily poiki minulle pitkän ja perusteellisen tiedonetsinnän. Huhtahanhikin lisäksi on sitten vielä Potentilla intermedia × norvegica -risteymä, jota tavataan täällä Joensuun seudulla. On tämä luonnon tutkiminen niiiin mielenkiintoista… :grinning:

1 tykkäys